2010 målade en firma sockeln på mitt hus. Enligt det så kallade kvalitetsdokumentet har grunden målats med mellangrå grundfärg/sockelfärg Nordsjö.

Men färgen släpper i flagor. Under finns den gamla färgen och i vissa fall sockelns puts.

Har de målat med fel färg eller är det något annat fel?

Om jag målar om, ska jag slipa bort underlagret av färg (alltså det som man 2010 målade över)?

ImageUploadedByByggahus.se1370679844.337717.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//fredric
 
Färgen släpper förmodligen på grund av fukt i sockeln. Är dräneringen ok?
 
Bra fråga!

Samma firma gjorde även dräneringen 2010. Notera att det var tidigare ägare, ett dödsbo, som anlitade dem. När vi köpte huset (hösten) 2012 hade platonmattorna sjunkit med 10-15 cm, vilket gjorde att avslutningslisterna hade lossnat. Dåförtiden förstod jag inte att det var ett tecken på att dräneringen nog inte var rätt gjord och kanske mådde dåligt. Nå väl, jag har satt på nya avslutningslister och "sänkt" platonmattan så att den nu ligger en decimeter under gruset.

Jag har börjat mäta den relativa fuktigheten i souterrängplanet. På golvet i hörnen som ligger som "djupast" är det väldigt fuktigt. Det varierar mellan 59 och 96 procents-RF - det högre talet när det regnade häromdagen. Nu är det 76 procent RF. Notera att det är ett kallutrymme, bara 14 grader varmt.

Min amatörbedömning är att mattorna ser hela ut. Men, som sagt var, har de sjunkit och varit utan avslutningslist i något år. Jag har precis börjat ta tag i det här och sockelfärgen var nästa del.

Har du några tankar om dräneringens tillstånd utifrån informationen ovan?
 
Nu har jag mätt även på andra sidan* - RF ligger på ca 60-70 procent vid golvet.

Det är plastfärg i utrymmet som ligger där. Kan det påverka?

Min plan är att ta bort plastfärgen men det kommet att bli väldigt dammigt, vilket gör att jag drar mig för det.


* Huset är en rektangel där ena långsidan är ca 1,5 m under marken. I soutterängplan finns inget uppreglat eller organiskt (förutom spindlar).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.