Vad skulle ni välja för färg på ytterdörr till villa med naturvitt mexitegel och svart täcklaserad panel?

Lutar åt en svart...panelen är målad med svart täcklasyr nu men kommer KANSKE målas vit framöver. Om vi då tar vit dörr kanske det blir lite "rörigt" med olika vita nyanser?

Tar gärna emot tips på modeller. Det är inte dörren på garagedelen som ska bytas utan dörren där det är hälften tegel, hälften trä.
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KristinaRT
Någon form av varmt röd hade varit snyggt - det hade gett huset ett lite varmare utseende och skulle passa fint även om ni målar det mörka träet vitt....
 
Jag funderar på om typ ek hade kunnat passa?
 
Dörr i samma färg som panelen är väl det enda rätta oavsett vilken färg det är på panelen. En dörr med avvikande färg är svårt, det är lätt att det ser ut som att man bara köpt billigaste dörr på Bauhaus och smällt dit utan tanke på att det ska passa.
 
  • Gilla
scheriffen
  • Laddar…
f91jsw skrev:
Dörr i samma färg som panelen är väl det enda rätta oavsett vilken färg det är på panelen. En dörr med avvikande färg är svårt, det är lätt att det ser ut som att man bara köpt billigaste dörr på Bauhaus och smällt dit utan tanke på att det ska passa.
Jag skulle påstå att dörr i samma färg är helt fel, möjligtvis okay om foder bryter av med annan färg. "Samma" färg tenderar att separera efter tid beroende på vad det är för färg och vad färgen sitter på. T ex vit färg gulnar och efter redan en relativt kort tid ser det för jäkligt ut.

TS: Tänk på helheten. Målas hela huset vitt men plåtar osv är mörka/svarta så kan det vara sjysst med antingen någon grå nyans alternativt bryta fullständigt med något färgglatt.
 
Redigerat:
Jag hade valt en vit dörr. En vit entrédörr passar bra i husets nuvarande färgsättning och när det förr eller senare målas i en ljus kulör slipper ägaren huvudbry om dörren skall målas eller byta ut ;) Sen så är garageporten redan vit. Tycker personligen att alla dörrar bör ha samma färg vilket skapar en visuell harmoni
 
Jag hade kört på en mörk röd/blå, eller en i mörkt trä.
För att inte det ska bli så stor kontrast, men ändå lite "liv" i det hela :)

Lycka till :)
 
Med nuvarande färgsättning och stil på huset: Svart eller vit dörr (helst svart). Jag ser att dörren in till garaget (bredvid garageporten) också är svart. Håll ihop färgerna på dessa båda dörrar.

OM hela huset målas vitt i framtiden har du förmodligen större möjligheter att experimentera med kulörval på dörrarna. Personligen tycker jag att du då bör se till att få samma kulör på alla dörrar, garageporten och kanske även se till så att kulörerna på dessa knyts ihop med andra detaljer på huset, t.ex. fönsterplåtar.

Jag tycker inte att du bör välja kulör på dörrarna för att det skall passa en eventuell framtida färgsättning på huset. I sådana fall bör du vänta med dörrbytet, till dess att du målat om huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.