Vet inte om det här inlägget passar så bra här, det handlar ju mest om färgsättning, men huset är trots allt ett 1800-talstorp så jag testar i alla fall.

Vi har gjort en tillbyggnad som är putsad och ska målas vit. Fönsterna är engelskt röda. Ingen panel på gavlarna, det är putsat ända upp.

Ursprungshuset är i tegel, men målat, så vi kommer att putsa även det och måla vitt. Fönsterna är också engelskt röda. På gavlarna sitter röd panel, där är fönsterna vita.

Så frågan, vilken färg ska vi ha på vindskivorna? På gamla huset känns det rättså självklart med vita vindskivor mot den röda panelen. Men på tillbyggnaden? Där är ju huset vitt ända upp så vita vindskivor skulle inte synas alls, men det kanske inte gör något? Kan vi ha röda? Eller svarta som taket (papp)? För visst måste vi väl ha samma färg på vindskivorna på gamla och nya huset? Eller?
 
I Forsmark är det tegeltak och tjärade/svarta vindskivor på samma typ av byggnader, i övrigt vit puts och gröna bågar. Väldigt fint.
 
Svart skulle jag välja, jag valde svart även på vårt röda garage. Vindskivor sitter väldigt utsatt och dom jag målat vita tidigare brukar inte vara vita så länge utan blir smutsiga vilket syns mindre på svart också.
 
Tack för svar! Vi är nog inne på svart också, men det som ev talar emot är att det skulle vara snyggare med vitt på de två gavlar som har röd panel (och vita fönster). Å andra sidan är det ett sämre alternativ (tror vi) att ha vitt på de helvita putsade gavlarna så summan av alltihop är nog att svart är bäst.

För inte brukar man väl ha olika färg (på vindskivorna) på olika gavlar även om huset nu råkar ha fyra gavlar - två av varje?
 
Jag körde förbi ett hus i veckan som är vitputsat mned tegeltak. De har blåa fönster. Men vindskivorna var vita och jag tyckte inte de försvann mot den vita putsen på väggen. Det är nog bara vad ni själva tycker är snyggt som kan avgöra vilken färg ni ska välja.

Ser man gavlarna på de två olika delarna av huset samtidigt nån gång? Gör man inte det är det ju lättare att välja olika färger... Det är ju en tillbyggnad ni gör och kanske gör det då inget att den inte ser exakt ut som resten av huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.