Är nu dags att välja färg till väggar i vårt nya kök.
Vill ha något ljust och diskret men ändå en "snygg" färg.
Tänker nog måla alla väggar, ev en fondtapet. Har ekkök
med mörkgrå bänkskiva, ljust lamiantgolv (rutigt). Tacksam för tips.
 
Svårt att svara på en så smakberoende fråga men generellt sett så tror jag att ek går bäst ihop med färger med låg mättnadsgrad, dvs "bleka" (ifråga om färgnyans, inte ljushet). Ljusgrått är nog ett säkert kort med tanke på bänkskivan.

En fondtapet (mönstrad antar jag) passar nog bättre i ett kök med ljusa, målade luckor. En målad fondvägg kanske ger ett lugnare intryck. Det där med fondvägg tycker jag emellertid att ni ska tänka över: jag har varit på en hel del lägenhetsvisningar där det känns som om ägarna målat fondväggar i vart och varannat rum per automatik, utan att egentligen tänka igenom hur snyggt det blir eller inte blir...

Mitt sita tips är att du kollar kökstillverkarnas kataloger/hemsidor för inspirationsbilder på ekkök. Bilderna är ju oftast stajlade av kunniga inredare så deras färgval kanske kan vara en fingervisning. Lycka till!
 
Vi ville också ha en diskret men ljusare färg på våra väggar. Vi föll för Nordsjös Mio-kollektion. I köket valde vi en specialblandning som kallas för Caffe Latte. Mkt snygg och varm färg. Vi valde dessutom att lägga i strukturmedel i färgen, vilket blev kanon. Denna specialblandning kanske inte finns att finna överallt men vill man ha reda på färgkod kan man nog kontakta målerifirman där vi köpte det: Bema i Kävlinge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.