Hej, har beställt dörrar i Stockholmsvit färg och taket är målat i kritvit färg. Så långt allt vanligt som jag förstår det, Stockholmsvit nyttjas ofta på väggar, dörrar mm och i tak har man ofta snäppet vitare för att lyfta rummet. Men vilken färg ska man ha på taklisten? Lutar åt kritvit då den ligger mot taket va? Golvlist bör å andra sidan gå i samma färg som dörrar och dörrfoder.
 
BirgitS
Du har rätt i vad du tror.
 
  • Gilla
LoTiX
  • Laddar…
målar alltid in taklist i takfärg. Om det sätts nya är det takets kulör som gäller
L Thyrfalk skrev:
Hej, har beställt dörrar i Stockholmsvit färg och taket är målat i kritvit färg. Så långt allt vanligt som jag förstår det, Stockholmsvit nyttjas ofta på väggar, dörrar mm och i tak har man ofta snäppet vitare för att lyfta rummet. Men vilken färg ska man ha på taklisten? Lutar åt kritvit då den ligger mot taket va? Golvlist bör å andra sidan gå i samma färg som dörrar och dörrfoder.
 
Rawsebrutal Rawsebrutal skrev:
målar alltid in taklist i takfärg. Om det sätts nya är det takets kulör som gäller
Problemet jag tänker på nu är att det r källare och lågt i tak. På flera dörrar kommer dörrfoder slå i taklist (snickarna ser ju till det blir snyggt) vilket gör att de två nyanserna av vitt möter varandra.

Är det helt galet att måla taklisterna i varje rum i samma färg som väggarna? Borde bli snyggt när jag tänker efter...
 
BirgitS
Ens personliga smak är förstås alltid viktigast och det är ju inte alltid som standard blir bäst i ett visst rum. Pröva det som du tror är bäst i ett rum så ser du om det blir bra. Om inte så är det ju lätt att måla om.
 
  • Gilla
LoTiX
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ens personliga smak är förstås alltid viktigast och det är ju inte alltid som standard blir bäst i ett visst rum. Pröva det som du tror är bäst i ett rum så ser du om det blir bra. Om inte så är det ju lätt att måla om.
Helt sant även om det är segt att måla om 100 meter list (eller mindre för enskilda rum) så ska fundera lite men tackar för svaren jag fått!
 
BirgitS
Jag tror inte att du behöver måla mer än listen på en vägg med dörr (alltså bara några meter) innan du kan avgöra om det ser bra ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.