Hej,

Har ett hus från -42 med trästomme (stående plank).
Det är en klassisk konstruktion med snedspikade läkt, spiktegel, och KC-puts.
Från början har det varit någon form av kalk, eller kcfärg längst ut. Utanpå denna har den tidigare ägaren målat med plastfärg.
Nu har jag fått fasaden blästrad. Det skall nu på ett tunt lager med nytt KC-bruk som filtas för att bli slätt och fint.

Dags att beställa färg!
Min murar-expert frågade om jag vill ha KC-färg eller Silikat. Som jag förstått så handlar det om två bra alternativ.
Nu är det inte fråga om någon silikatfärg med inblandad plastfärg (det vore ju dumt eftersom jag just lagt massa resurser på att blästra bort sådant skräp) - utan en ren silikatfärg.

Jag är intresserad av att läsa på med bra beskrivningar av KC-färg, respektive ren Silikat. Vad är bra med den ena resp. den andra, och vad finns det för nackdelar med respektive i förhållande till varandra. Gärna tips på länkar, etc.

Ha en bra dag!
 
Ring maxit och diskutera med dem. Jag har alltid haft god hjälp av deras expertis.
Begär "teknisk rådgivning, puts" när du ringer växeln.
 
Jag arbetar som murare och rekomenderar kc färg om du ska putsa med ett C eller KC bruk.
Putsen andas mycket bättre och KC färg tycker jag är mycket snyggare.
 
Hej,
Som tur är så har jag hjälp av riktiga experter i min renovering!
Det blir hydrauliskt kalkbruk utanpå den gamla KC-putsen. Min experter säger att den gamla putsen var ganska porös, och hade inte så mycket cement, så det blir bättre med ett mjukare/porösare bruk.

Vad skall man ha för färg då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.