Jag brukar inte tveka på färgval, men vad gäller färg och mönster på fönstermarkiser känns det lite osäkert. Vill ju helst inte införa fler färger och då finns falurött, vitt, tegelrött (orange), betonggrått och mörkgrått att tillgå. Randiga markiser är ju helt klart vanligast, men skulle inte enfärgade vara snyggt?
Några förslag eller bilder till ett huset här nedan?

DSC01639.jpg
 
jag har faktisk svårt att föreställa mej ditt hus med markiser överhuvudtaget :). Huset har så snygga fönster så det är nästan synd att hänga markiser på, tycker jag, men om det är nödvändigt så skulle jag välja ljusgråt/vit? så att det inte dominerar andra färger.
Att hitta färgnyans motsvarande tak eller fasad blir nog svårt och kan orsaka att röd eller orange kommer att se klarare eller smutsigare än dom färger som redan finns så det är lika bra att välja en färg som inte ska likna någon av dom du redan har på stora ytor.
Ser på bild att det finns träd i närheten som skuggar i alla fall under en del av sommardagen så det är kanske inte alla hussidor och alla fönster som behöver markiser? Eller skall det bli bara en stor över terrasen och balkongen?
gaia
 
Utan tvekan skulle jag välja enfärgade mörkblå, det skulle vara jättesnyggt!!
 
gaia skrev:
jag har faktisk svårt att föreställa mej ditt hus med markiser överhuvudtaget :). Huset har så snygga fönster så det är nästan synd att hänga markiser på, tycker jag, men om det är nödvändigt så skulle jag välja ljusgråt/vit? så att det inte dominerar andra färger.
Att hitta färgnyans motsvarande tak eller fasad blir nog svårt och kan orsaka att röd eller orange kommer att se klarare eller smutsigare än dom färger som redan finns så det är lika bra att välja en färg som inte ska likna någon av dom du redan har på stora ytor.
Ser på bild att det finns träd i närheten som skuggar i alla fall under en del av sommardagen så det är kanske inte alla hussidor och alla fönster som behöver markiser? Eller skall det bli bara en stor över terrasen och balkongen?
gaia
Naturligtvis slipper jag helst markiser, men för att slippa köra frikylan hårt på sommardagar hjälper faktiskt markiser en hel del.
Någonstans mellan ljusgrått och mellangrått blir nog bäst. Enfärgat. Bara på långsidan, dvs i riktning VSV. Över altanen längst bort i bild kommer det att bli en heltäckande tygtak som sätts upp vid behov (fest!)

Träden som skuggar kortsidan i bild (SSO) är gamla björkar som har börjat må lite dåligt. Räknar inte med att de klarar mer än 5-7 år till. Har dock en fin men ung ek i SV som har fått plats att breda ut sig.

Tack för visat intresse.
 
jag skulle också helt klart välja mörkt blåa markiser, som ger ett stadigt och städat intryck
 
tegelfärgat
 
Enfärgade markiser snygga när de är nya. Mättade färger bleks. Vit syns smuts på ganska fort. Klart du skall ta upp en färg du redan har på huset. Blanda inte någon ny. Hade det varit mitt hus hade det blivit en vit-rödrandig markis (polkagris, javisst men det kan faktiskt vara snyggt). Det finns en uppsjö av röda nyanser, men någon med samma röda nyans som huset hade varit snyggt. Tycker jag. Skall ha det så på mitt hus.
Lotta
 
ktm525 skrev:
tegelfärgat
Hade nog valt detta om inte ljuset som faller in i huset hade blivit så färgat. Helt klart snyggt, men att ha orange ljus i vardagsrummet dagtid känns muggigt. Lite som 70-talsarmaturer i svarvad fur med röda lampskärmar. :D
 
Har bott i ett hus med samma färger, falurött med vita knutar och tegeltak, som hade vit-mörkgrönrandiga markiser vilket var prydligt.

Johannes
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.