Hej!
Det tycks finnas ett antal standardkulörer på fönsterkitt, en vit, en grå, en röd, en grön.
Den gröna har NCS 6020-G10Y.
Jag ska sätta in fönster med NCS S5040-G30Y (linoljefärgen kromoxidgrön).
Hur skulle det funkar med grönt kitt till det? Är grått kitt att föredra?
Vad tror ni?
 
spelar ingen roll vilken färg på kitt du tar eftersom kittet ändå ska målas med samma färg som fönstret (någon millimeter upp på glaset)
 
Hej Sommartorparn!
Tack för ditt svar. På fönstren vi kommer beställa (från Älvdalsfönster) målas faktiskt inte kittet, jag tror att de moderna kitten inte målas (finns säkert undantag från det). Traditionella linoljekitt målar man väl däremot med fönsterfärgen.
Tyvärr befinner sig fönstertillverkaren 50 mil ifrån oss så vi kan inte titta på hur kittets färg blir i jämförelse med fönstrets!
 
Åhå!
Inte bara traditionella linoljekitt utan även modernare oljekitt brukar man måla över. Däremot finns tätningsmassor innehållande silikon vilka inte går att måla på. Kanske är det något sådant man kittar med numera? Själv kan jag inte tycka annat än att det skulle se konstigt ut med kitt som i färgen avviker från fönstermålningen. Men jag är väl gammeldags.....

Hoppas du får ett bra svar på din fråga! :)
 
Det blev det gröna kittet och jag är grymt nöjd med fönstren, de gröna tonerna går finfint ihop!
 
Almson skrev:
Det blev det gröna kittet och jag är grymt nöjd med fönstren, de gröna tonerna går finfint ihop!
Hej!
Har du foto på de gröna fönstren med kittet?
Är själv i valet och kvalet gällande kulör på kitt till gröna fönster...
// Sthea
 
Hej!
Här är en bild på ett av fönstren, när vi just satt in det. Ingen jättenärbild på kittet, men håll till godo.
 
  • Fönster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.