En fundering. Vi har ledstänger som är målade, i verandan där vi tar på oss skorna har en målad kant förlorat sin färg där vi håller i oss. Nu är frågan vart har färgen tagit vägen, har vi fått den på händerna? O så fall kan den kommit till maten och därifrån till magen. Nu är frågan vilket som mest otrivsamt inombords: Akrylat eller linoljefärg. (Man har ju linfrö till dålig mage ibland.)
 
Om ni är grymt dåliga på att tvätta händerna kan nog en mikroskopisk mängd färg ha hamnat i maten. Men det kan inte vara mer än totalt nån matsked färg som slitits bort genom åren. Finns viktigare saker att fundera på här i livet, som tex varför ni inte tvättar händerna när ni varit på toa?

Linfrön mot förstoppning har inte mycket med linoljefärg att göra, även om det är samma bas. Linfrön sväljer man hela elelr lägger i vatten så att de får bilda slem och sväljer sedan allt, varvid de smörjer tarmen. Krossade linfrön elelr att tugga på linfröna är giftigt, om man får i sig mycket över en längre tid. Max 1-2 matskedar hela linfrö per dag anser Livsmedelsverket att man ska äta, Krossade linfrön tycker de inte alls att man ska äta.

Men som sagt, den lilla, lilla, lilla längd linolja som kan överföras från en liten målad yta som några personer slitit ner under en längre tid är löjligt marginell.

Välj den färg som tål slitaget bäst, av det enkla skälet att ni inte behöver måla om lika ofta då.
 
Det måste finnas viktigare saker att oroa sig för?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S
Stefan N skrev:
Det måste finnas viktigare saker att oroa sig för?
föreslår du asbest? :eek:
 
O
Ska man oroa sig för saker och ting skulle jag nog oroa mig mer för att bli påkörd av en bil.
Eller om ska se det mer långsiktigt, bilens avgaser.
 
TS skämtar fattar ni väl??
😀😀😀
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
A
Linoljefärg och en nypa asbest toppat med radon, och vi har blandat oss en härlig byggahus-cocktail.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
O
aldrigklar skrev:
Linoljefärg och en nypa asbest toppat med radon, och vi har blandat oss en härlig byggahus-cocktail.
Är det okej om jag byter ut linoljefärgen mot en alkydfärg? :)
 
S
Odjuret skrev:
Är det okej om jag byter ut linoljefärgen mot en alkydfärg? :)
nä. måste va linolje till allt :)
 
Odjuret skrev:
Är det okej om jag byter ut linoljefärgen mot en alkydfärg? :)
Byt ut till ohärdad epoxifärg
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.