Vilken sorts färg skall användas på fuktig betong (golv) och puts (vägg)?

Jag antar att man måste använda något som släpper igenom fukt ordentligt. Behöver också bara hålla något år eller två så det är ska helst vara något jag kan köpa på Byggmax.
 
hej!
det bästa skulle vara silikatfärg . Den binder kemiskt till puts/cementytan, är matt och man kan tvätta ytan utan att vatten går in i väggarna. Den sitter den där den sitter och bildar ingen plastpåse-ytsikt. Vet ej om den finns på byggmax men den är vanligen rätt dyr (ca 100kr/l). Man kan måla med den bara på obehandlat puts/cementyta.
Ska det bara hålla i ett år så kan du måla med vilken annan färg som helst - färgen skadas av fukt, bubblar, flagnar och faller av beroende på hur stor fuktbelastningen är. Jag skulle nog låta bli att måla alls i väntan på torrare tider.
gaia
 
Golvet måste vara torrt.. tejpa fast en bit av en transparant plast påse ca 10x10 cm låt det stå över natten. Blir det en mörk fläck på golvet eller vatten dropppar på insidan av plasten är det för fuktigt. Är det ny gjort får ni vänta minst 3 månader innan det torkar ur. Glöm inte heller om det är nytt att ta bort cementhuden.. Saltsyra tvätt eller slipning som gäller.

Produkt val beror på vilken typ av slitage det kommer vara på golvet.

På puts vägar som inte är k-märkta eller tidigare är målade med silikatfärg skulle jag hellre rekommendera Kiselhartfärgen. Den är matt, diffusionsöppen, tvättbar och ställer inte samma krav på målaren som silikatfärgen. Men underlaget måste vara torrt först.

Liter priset på kiselhartfärgen är ganska högt men den har å andra sida ganska lång sträckning. Så stirra dig inte blind på liter priset.. det gäller iof alla typer av färger.
 
Ok, tack för tipsen.

Haken är att dyrt går bort så det blir nog någon trätrall på golvet och Rusta-väggfärg på väggen som får hålla så länge det håller.

Golvet blir blött om man lägger plast på och så har det varit i 50år så det lär inte ändra sig... ;)

Rummet skall ändå rivas inom ett par år och då löser sig alla fuktproblem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.