Skall mura igen ett fönster och skall återanvända gammalt tegel (likadant som på nuvarande fasad från -50). Pratade med en murare som sa att jag skulle använda gullex. Provade att fylla igen lite gamla hål med gullex, men det blir mer mörkt grå fog än den gamla fogen som är ljusgrå. Går det att få samma nyans med någon cement? Kan man blanda i pigment? Är gullex bäst att använda? Finns ju också Serpo mur och puts. Andra alternativ?

Man använder väl ingen speciell cement till fog utan det är väl samma som man fäster tegelstenarn i varandra som också utgör fog?
 
Ren kalkmurbruk är nog ljusare, tror jag. Finns också något som heter renoveringsbruk som är blandat av kalk och cement .... färg blir mitt emellan ...
Det är inte tillverkaren men brukblandningen som gör skillnaden ;)
gaia
 
K
Serpo 222 kan vara lite ljusare än Gullex, som inte innehåller nån kalk eftersom det är ett murcement.
Kolla även på Färgat murbruk B. Finns i lite olika kulörer. Några olika gråa finns.
 
OK,
Kan man använda både Serpo 222 och Gullex för att mura fast tegelsten i varandra?
 
K
Ja, båda är B-bruk så de är likvärdiga i styrka. Gullex är lite styvare just för att det inte innehåller kalk, som gör bruket lite smidigare.
 
Skall då prova med Serpo och se om det blir lite ljusare. Annars får jag kolla färgat murbruk B.
 
K
Det kan vara riktigt svårt att hitta nåt som passar perfekt just med tanke på att er fasad är från 50-talet. Väder, vind, smuts och ev. solblekning har gjort sitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.