En ren smaksak kanske, men vilken färg på fog har ni?

Vi ska ha vitt, ganska enkelt kakel 10x10 cm, men en aning "vågig" yta, är det tänkt.

Köksnickerierna är som sagt målade i ottosons vit gräddton, golvet blir sannolikt vitoljat, eller kanske kalkat.
Ska vi köra med den ljusgrå fogen som tänkt, eller kanske vit-har någon provat vit fog?

När vi gjorde badrummet, också med vitt kakel bad vi plattsättaren att han skulle göra fogen minimal, alltså sätta plattorna så tätt som möjligt, men det blev inte riktigt som vi bett om. Fogen där är ljusgrå och resultatet ok trots att jag nog tycker att det blev ett lite för tydligt rutmönster.

Vill inte att kakel och fog bildar rutmönster i köket. Men vit fog kanske är helt förkastligt kulturhistoriskt sett, och hur smutsig riskerar den att bli?

Annan fråga, ni med stenskivor/marmor, har ni valt att ha bakkant på er bänkskivor?

Vi kommer att kakla ca40-50 cm upp på vägg och ha tapet ovanför.Vid kaklets överkant blir det en öppen hylla på konsoler. Såg någonstans där de hade bakkant på stenskivan, sedan några rader kakel och sen tapet, gav ett lite oroligt intryck.

Synpunkter/råd?
 
På 20-30-40-50-tal var det ju vanligt att ha fogen i avvikande färg, och personligen föredrar jag det milsvitt framför fog i ungefär samma färg som kaklet, åtminstone om plattorna är satta rakt ovanför varandra (alltså inte i halvförband) och med smal fog, i princip kant i kant. Men det gäller förstås att den verkligen är avvikande, inte bara lite grå mot vitt kakel t ex.

(Det är ju annorlunda om man har gammaldags kakel med mönster och så, då måste ju fogen vara i samma färg.)

Vi har antracitgrå fog till vårt ivory/crèmefärgade kakel i köket och det är jättefint! Om vi någon gång gör om badrummet tänker jag mig svart kakel med vit fog på golvet och tvärtom på väggarna, i bästa funkisstil.
 
Och jag tycker precis tvärtom. Jag tycker fogen ska försvinna och alltså ha samma färg som kaklet. :D

I ert fall Textina vit fog. Det var också så man gjorde förr när man kaklade (innan 20-talet). Om man satte plattorna kant i kant och särskilt om man dessutom satte i halvförband var det vanligast att man sedan fyllde fogen med fog gjord på krita, alltså vit. Det skulle ju inte finnas någon fog men de små springor som blev av att plattorna inte var helt jämna fylldes med vitt för att försvinna så mycket som möjligt.

Alltså bero det både på vad du tycker är snyggt och vilken tid du tänkt dig till köket.

Vi har haft kaklat i två badrum med vit fog utan problem (man kan köpa fogförsegling som ger en skyddande yta på fogen mot missfärgningar men det har adlrig blivit av att vi behandlat med det)

Vi har också haft fasat rektangulärt kakel satt i förband med minimal fog i förrförra köket och nu fasat kvadratiskt kakel satt i förband i detta köket och använder man fasat kakel tycker jag personligen att man förstör utseendet om man har bred (normal) fog och/eller fog i avvikande färg.

Vi har rostfri diskbänk med bakkant och kakel ovanför i vårt kök vid diskbänken men vid arbetsytan har vi carrarramarmor med bakkant och sen pärlspont ovanför. Det kan nog se rörigt ut med först bakkant och sedan kakel och slutligen tapet. Ska ni ha kakel och tapet hade jag skippat bakkanten på skivan men annars kanske ni kan skippa kaklet och ha en bakkant och sen tapet. Det beror ju på omständigheterna i ert kök. Det stänker ju inte direkt vid en arbetsbänk men vid en diskbänk är det skillnad. Det är väldigt praktiskt med en bakkant dock.
 
  • P8200018.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle också rösta på vit fog. När jag letade bilder på gamla kök från början av 1900-taket hittade jag lite både och, men skulle i ditt fall satsa på vitt.
Här har du en bil från Gård och torp på ett kök från ca 1910 där man ser att fogen är vit.

5155412867_d150bc8913.jpg

På denna bilden ser man också att bänken har en bakkant.
 
Tack för synpunkter!

Skönt att höra att jag inte tänkt fel när jag velat ha vit fog, till badrummet lät jag mig dumt nog övertygas om att ljusgrå fog var det bästa, särskilt som plattsättaren sedan inte respekterade mitt önskemål om att fogen skulle vara minimal.

Det blir förstås inte samma kille som kaklar köket.

Då är det klart avgjort, det får bli vit fog i köket. Planen var först att ha bakkant på stenskivan och tapet ovanför. Diskbänken har vi vid ett fönster, men eftersom spisen hamnar rätt långt ifrån kommer vi att ha en liten infälld ho i arbetsbänken vid spisen, och det är där jag är rädd att tapeten kommer att bli solkig rätt fort. Vi har putsade väggar i köket och har också varit inne på tanken att kanske måla väggarna. Men vilken färg ska vi iså fall använda, som inte blir solkig, utan kan torkas av? Kaklat hade vi isåfall bara gjort på den väggyta som hamnar inom spiskåpan. Dessutom kräver målning att väggarna bättras på, tapet döljer ju skavanker på ett annat sätt.



När jag nu skriver detta känns det som att bakkant + tapet, med kakel endast inom spiskåpan nog blir bäst. Man kanske skulle gå på magkänslan lite oftare och inte fundera så mycket:)

Eller vad säger ni som hållit på ett tag?
 
Putsade vägger tycker jag i och för sig är svårt att hålla rena. Ska man ha en färg som fungerar så blir den oftast ful, lite blank så där. Så tanken med kakel istället för kant blir kanske inte så dum då. Det finns inte alltid bakkant i gamla kök heller, jag har bilder både med och utan, så det gäller nog bara att bestämma sig. Och inte glömma att det ska vara praktiskt också. Det är trots allt ett kök.

Det enda ställe vi har satt en bakkant på är bakbordet som står mot fönstret. För att inte smulor och så ska trilla ner på baksidan lika enkelt. Eller ja, vi har inte satt upp bakkanten ännu, ska fixa färdigt fönstret först, men SEN ska den upp.

Kanske någon annan har bättre koll på färg på putsade ytor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.