Hej
Jag ska byta badrumslampa. Kopplade bort den gamla utan att se hur den var kopplad. Nu blir jag osäker på vilken färg på kabel som är L och N. Själva lampan jag köpt är L - Brun och N- Blå. Men jag behöver koppla det mot Grön och Blå. Är det så enkelt att Grön går mot Brun (L) och Blå mot Blå (N).
 
  • Elkablar redo för inkoppling med en avskalad gul/grön jordtråd och blå nolltråd i skarvklämmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kablar i ett öppet takuttag med grön, gul och blå tråd redo för installation av lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön från lampan är den samma gröna som går in i strömbrytaren enligt bild
 
Om det är till en lampa så är den enda du behöver tänka på att få rätt gul/grön, spelar ingen roll var du sätter L och N

Mest troligt är att du ska ha blå mot blå

Men som alltid så att mäta är att veta 🙂
 
  • Gilla
Knox85
  • Laddar…
I detta fall kan man se att grön är tändtråd eftersom den är kopplad på brytarens utgående plint
 
  • Gilla
Knox85
  • Laddar…
tommib
Grön är med all sannolikhet tändtråden men man kan ju ha dragit blå fas och brutit nollan. Jag skulle tagit det för givet att grön är tändtråden iofs.

Som nino säger spelar det heller inte någon roll på moderna armaturer. Det som är viktigt är att gröngul hamnar på rätt ställe. En bild på din nya armaturs inkopplingsplint och typskylt hjälper om du är osäker.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Så här ser själva armaturen ut. Tack så mycket för svar! Guld värt för mig!
 
  • En hand håller i en elarmatur med anslutna kablar och tydligt markerade ledningar N, L och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jakopp Jakopp skrev:
I detta fall kan man se att grön är tändtråd eftersom den är kopplad på brytarens utgående plint
Tack för svar!
 
nino nino skrev:
Om det är till en lampa så är den enda du behöver tänka på att få rätt gul/grön, spelar ingen roll var du sätter L och N

Mest troligt är att du ska ha blå mot blå

Men som alltid så att mäta är att veta 🙂
Tack för svar!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
tommib
Som sagt, gröngul mot gröngul, grön mot brun och blå mot blå. Det blir toppen. Frågan är väl hur det ser ut i övrigt. Kommer du få in ledarna från väggen på ett bra sätt i armaturen? Är kopplingsutrymmet skyddat så att det inte går att komma åt? Är armaturen avsedd för väggmontage?

Det är fler grejer än färgen på ledarna som spelar roll här.
 
tommib tommib skrev:
Som sagt, gröngul mot gröngul, grön mot brun och blå mot blå. Det blir toppen. Frågan är väl hur det ser ut i övrigt. Kommer du få in ledarna från väggen på ett bra sätt i armaturen? Är kopplingsutrymmet skyddat så att det inte går att komma åt? Är armaturen avsedd för väggmontage?

Det är fler grejer än färgen på ledarna som spelar roll här.
För väggmontage ja. Jag får hit en elektriker i nästa vecka som ska dra nytt till en paxfläkt. Han får ge sig på det där inser jag nu så kör jag med bygglampan ett par dagar till 😊.
 
  • Kromad Marstrand 2L vägglampa för badrum med två opala glasdiffusorer och IP44-klassning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kablar som sticker ut från en väggmontering utan lampa mot en vägg med mönstrad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
_KirderF_ och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.