Vi ska bygga nytt hus (1,5 plan med sadeltak) och tänkte ha fasaden i liggande träpanel i svart.
I övrigt går tankarna mot grå betongpannor, hängrännor och stuprör i silvermetallic samt fönster/dörrar i vitt.
Någon som har konstruktiva idéer om färgsättningen och kanske bildexempel?
 
Åsa Lund
Vad ska man vara konstruktiv om? Du verkar ha allt klart för dig hur det ska bli.
 
Konstruktivt eller destruktivt vet jag inte, men om färgval:
Mörkt och svartmålat trä blir väldigt varmt i sol, och torkar och spricker därför mer än sådant som är målat i ljusare nyanser.

Kan också göra det varmare inomhus på sommaren.
Men det beror ju på hur man isolerar
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vad ska man vara konstruktiv om? Du verkar ha allt klart för dig hur det ska bli.
Den svarta fasaden är väl det som är "spikat" (om uttrycket tillåts :) ). För den övriga färgsättningen var jag mest ute efter ev erfarenheter från andra...
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Konstruktivt eller destruktivt vet jag inte, men om färgval:
Mörkt och svartmålat trä blir väldigt varmt i sol, och torkar och spricker därför mer än sådant som är målat i ljusare nyanser.

Kan också göra det varmare inomhus på sommaren.
Men det beror ju på hur man isolerar
Är medvetna om risken med sprickor o torka i mörkt trä - och väljer att ta den risken. Funderingarna vi har är mer kring hur kompletterande färger bör väljas.
 
Vi har svarta väggar på gäststugan. Knutar, foder och vindskivor är gröna och fönster/dörrar vita. Det är samma gröna som vi har på foder på boningshuset (gul panel).

/Andreas
 
  • Gilla
jrdisman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.