B
hej

när en två-polig brytare används för att bryta både nolla och fas, och de brutna ledarna ska gå tillbaka i samma rör som "inkommande", är det då ok att ha blå på bruten nolla?

vad är praxis? märka upp i varje dosa att det är en bruten nolla? eller vad görs?
 
Jag ser inga större problem med det. Om du vill kan du ju ta tuschpennan och märka bruten fas och noll med ett svart streck längs med FKn i både brytare och dosa, så blir det lite lättare att skilja de åt. Det bästa är väl att inte skarva de brutna ledarna utan gå rakt genom dosan till förbrukaren.
 
Jag brukar köra bruten nolla hel (alltså oklippt) hela vägen från brytare till tex paxfläkt. Så blandar man inte ihop den med obruten nolla i kopplingsdosan.

Är väggarna öppna vid tex renovering är det ju klart bäst att dra en egen slang från den tvåpoliga brytaren till de som den ska bryta.
 
B
japp, så bra, jo, egen slang är det på ett ställe, men på ett annat kom vi på i efterhand att vi ville bryta tvåpoligt...

tack för infon!
 
duger inte PAX egna 2pol brytare som man sättir fläkten ?
 
Jo den duger fint.
 
Tex PAX 730/1 går inte sätta brytare på.
 
näheh okej, när använder man den? vad e den till, mvh
 
Är Pax krav på tvåpolig brytning vettigt?
Alla andra apparater bryter man bara fasen för.

När annars ska man explicit bryta nollan?
 
B
hej, detta var inte tänkt för en PAX-fläkt, det var ett exempel som Rrrrr tog upp....

tanken är ju att skydda känslig utrustning, så det inte är någon kontakt alls med någon ledare. det kan komma störningar tillbaka genom nollan om oturen är framme.

blir en 2-polig för TV, stereo, samt en för ADSL-modem, router o dyl som går slå av enkelt när man åker bort....
 
C
Egentligen är det väl krav på allpolig brytare på alla makanicker som är fast kopplade till elnätet?
 
cheetah1 skrev:
Egentligen är det väl krav på allpolig brytare på alla makanicker som är fast kopplade till elnätet?
Näae..

Det är krav om det står så i installationsanvisningen för den "prylen".

Vanligtvis tex fläktar och andra apparater som man kan behöva bryta på ett säkert sätt för att utföra service.
 
C
Rrrrr skrev:
Näae..

Det är krav om det står så i installationsanvisningen för den "prylen".

Vanligtvis tex fläktar och andra apparater som man kan behöva bryta på ett säkert sätt för att utföra service.
Har tydligt för mig att jag har läst det nånstans, men det kanske jag har drömt, då...
 
Mikael_L
Boan skrev:
tanken är ju att skydda känslig utrustning, så det inte är någon kontakt alls med någon ledare. det kan komma störningar tillbaka genom nollan om oturen är framme.

blir en 2-polig för TV, stereo, samt en för ADSL-modem, router o dyl som går slå av enkelt när man åker bort....
Jag hoppas du inte tänker dig skydda grejerna mot blixtnedslag. För brytaravståndet i strömbrytaren är på tok för litet för att ge något gott skydd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.