Läste i denna tråd http://www.byggahus.se/forum/el/103766-1-polig-brytare-vs-2-polig.html att det verkar vara vanligare att man bryter både fas och nolla för att kunna avgränsa jordfel. Tanken slog mig då vilken färg som då är lämplig att dra. Får känslan av att blå liksom redan är upptagen och stor risk för ev sammanblandning med obruten nolla.
 
Redigerat:
nollan ska vara blå antingen den är bruten eller fast
 
Jord är ett mycket misshandlat och missförstått ord innom el och elektronik.

Inom el så heter det skyddsjord och då vet alla vad det är.
Inomelektroniken så bör man resonera runt ett nollvoltsplan, inte jord.

*****EDIT eftersom snuttjulle har ändrat så gäller inte nedanstående rad*****
Snuttjulle, man får aldrig bryta (skydds)jord.

Men är det nollan du ska bryta så får den väl vara blå ändå.

Protte
 
Redigerat:
Hoppsan smet in ett litet fel på slutet. Sak självklart va "bruten nolla" där oxå.
Redigerar om det går.
 
Olika färger på bruten och obruten fas är heller inget som regleras i förordningar utan mer en praxis/standard. De enda ledare som är reglerade är alltid blå för nolla och gulgrön för skyddsjord. Samma sak för brun, svart och grå/vit i en trefasgrupp. Det viktiga i en installation är enhetligheten, att man gör likadant överallt, i den mån det går, för att underlätta vid inkoppling och underhåll.
 
prototypen skrev:
Jord är ett mycket misshandlat och missförstått ord innom el och elektronik.

Inom el så heter det skyddsjord och då vet alla vad det är.
Inomelektroniken så bör man resonera runt ett nollvoltsplan, inte jord.

Protte
Lite OT:

Med jord inom elektronik avser man vanligen signaljord, dev referensnivån för signaler.

Denna är vanligen - vilket kan förvirra - signalmässigt identisk med såväl spänningsmatningen som nollan. I ett system med +/-12V matning och nolla utgör alltså samtliga dessa signaljord, men troligen ingen av dem skyddsjord.
 
Redigerat:
Eftersom vi börjar glida av från ämnet här.... :D

Jord är väl egentligen en slarvig översättning av engelskans ground i betydelsen grund, bas, i brist på något bra svenskt ord. Efter nästan 35 års elektronikonstruerande så har ett antal benämningar på signaljord passerat som tex nolla, jord, backen osv. Funktionsmässigt skiljer vi normalt här signaljord och skyddsjord åt medan jänkarna har en förkärlek att kopppla ihop dem, då i nätaggregatet. Det första man fick göra med burkar byggda i USA var att klippa den förbindelsen. Protective ground och ground är de korrekta engelska termerna som jag ser det. Ibland hade man tänkt till och satt en bygel som gick enkelt att plocka bort. Gjorde man inte det så fick man snabbt jordloopar som ett brev på posten. OBS att på den tiden kom posten fram! :D
 
Redigerat:
Tbx till ämnet då. Anledningen till min fundering kommer från att jag har för mig att samma färg bör undvikas flera gånger i samma rör och det blir ju svårt när man använder blå både till och från brytaren.
Och O/T delen med jord är lite kul den oxå. Vid järnvägen hade vi stora problem med att bestämma färg på viss "jord" kabel då man inte kunde bestämma sig för om det va skyddsjord eller system jord. :D
 
snuttjulle skrev:
Tbx till ämnet då. Anledningen till min fundering kommer från att jag har för mig att samma färg bör undvikas flera gånger i samma rör och det blir ju svårt när man använder blå både till och från brytaren.
Fast å andra sidan så gör det ju inget om man skulle skifta in och ut på nollan i brytaren. Funktionen blir ju densamma. Värre då i en utanpåliggande om man drar en kabel ned från en dosa till en brytare. Då bör man nog dra två... egentligen... för att få en blå in och en blå ut.
 
Va inte i brytaren som jag tänkte på risken att blanda ihop dem utan i dosan närmast. Där kan det ju bli riktigt konstiga saker om den brutna nollan förväxlas med den vanliga.
 
snuttjulle skrev:
Va inte i brytaren som jag tänkte på risken att blanda ihop dem utan i dosan närmast. Där kan det ju bli riktigt konstiga saker om den brutna nollan förväxlas med den vanliga.
Det är aldrig fel att skriva en liten antecking i en dosa om att en nolla bryts, så blir det enkelt för nästa som kommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.