Jag har gjort ett skrivbord som i princip bara består av en träskiva som jag har fäst i väggen. Träskivan målade jag därefter vit med vanlig lackfärg för träsnickerier (samma som jag målar dörrkarmar med). Problemet är att färgen flagnar bort på ena kanten. Den flagnar/skrapas bort, precis på det stället där jag har handen när jag håller i musen. Så uppenbarligen måste jag ha skrapat bort färgen med handen.

Jag har redan målat om skivbordet en gång, men det tog inte mer än några dagar innan färgen hade skrapats av igen. Vad kan jag göra åt saken? Fungerar det att lacka på lackfärg? Finns det några särskilda tips och tricks för målning på träytor som utsätts för slitage (i det här fallet orsakat av min hand)? Det kanske finns någon typ av grundfärg som jag bör använda?



Tacksam för råd.
 
Måla med en golvfärg i stället, den tål slitaget bättre.
 
Det verkar skumt och det är inte från när du rör musen som "skrapar" bort färgen utan under din hand så tolkar jag det du skriver. Det enda jag kommer på är att du har fått fett på trät från din hand som gör att färgen flagnar så fort. För en del färger tar det upp till en vecka innan de genomhärdar och har du då börjat att använda skrivbordet innan dess kanske färgen inte var lika tålig ?
Innan du målar nästa gång måste du försöka att tvätta av med någon form av lösningsmedel kolla med där du köpte färgen dom kanske vet.

Mvh Pär H
 
Tack för svaren! Jag har redan målat om skrivbordet en tredje gång och den här gången med en grundfärg i botten. Om det inte fungerar så ska jag prova med det som föreslås här i tråden, så tack för era tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.