Ska måla/tapetsera i TV-rummet och vill ha en varm känsla där inne. Men vilken färg ska vi välja? Vill inte ha vitt....
 
Tack för svar.
Har funderat på någon beige nyans. Men jag glömde att skriva att väggarna i hallen är cremegula (eller svagt vaniljgula). Och jag vill inte att färgen ska skära sig emot den. Vill inte måla om allt!
 
Talar av egen erfarehet när jag håller med om att det kan vara svårt att få till rätt beige nyans. Min snygga, noga utvalda tapet blev tråkigt grå :(
Ett alternativ är att du fortsätter med den cremegula (min favoritfärg :D) in i tv-rummet och kör med en fondvägg. När jag inte vet vad du har för möbler är det lite svårt att föreslå någon färg.. Men till den gula borde t ex nougat, kanel, tegelröd, oliv, grågrön passa bra!

Lycka till med färgvalet och håll oss gärna uppdaterade!

Mvh // Malin
 
VeronikaP skrev:
Ska måla/tapetsera i TV-rummet och vill ha en varm känsla där inne. Men vilken färg ska vi välja? Vill inte ha vitt....
En faktiskt rätt viktig aspekt är åt vilket väderstreck rummet vetter, dvs. är rummet åt söder och soligt eller ligger det mot norr och har därmed ett "kyligare" ljus.
Där finns det två "skolor", den ena säger soliga rum - soliga/varma färger, kyligare norrplacerade rum - kallare färgskala.
Den andra jag har läst om är precis tvärt om, förstås..... ::) dvs. att man med färgens hjälp försöker föra in mer värme i ett norrliggande rum.
Jag har själv prövat det senare alternativet med en beige färg och det fick inte avsedd effekt, möjligen skulle det funka med en gul färg :-/ fast jag är inte så säker, jag tyckte att den beige färgen som i ett naturligt soligt rum såg så härligt varm och creme ut enbart blev grå och tråkig i ett rum med fönster mot norr.

Däremot blev en ljus nyans fast i den kallare skalan helt perfekt.

MVH// Christina.

 
Vi har gula vägga i resten av huset och har valt en grön-grå (typ oliv) nyans till TV rummet . Det behöver ju inte precis vara ljust och luftigt utan kan ha lite mera av en mysig "biblioteks" karaktär.
Grön är en ganska bra färg, varken kallt blå eller hett röd.

Berit
 
Berit skrev:
Grön är en ganska bra färg, varken kallt blå eller hett röd.

Berit

Låter jättefint, fast även grönt finns både i kalla och varma toner ;)

//Christina.
 
byggimpert skrev:
Låter jättefint, fast även grönt finns både i kalla och varma toner ;)

//Christina.
Hmmm, "våran" gröna menade jag...... ;)

Kanske ska tillägga att listerna är vitlaserade. Fast vitlackade hade nog varit ännu snyggare.

Berit
 
MioNougat blir superbra...
Kolla den !
Vi har den i vårt TV-rum nu och alla som ser den tycker den är jättefin.
 
Tack för alla svar!!!
Jag ger fler ledtrådar:
~Rummet har två fönster åt syd & väs, ganska ljust mao.
~Soffan är marinblå.
~Golvet är granplankor, just nu med gammal lack på (dvs gula). Men golvet ska slipas och lackas med matt lack, så de blir nästan trärena.
~Lister är vitlackade.
~Det finns inte en enda hel vägg till en självklar fondvägg. Två väggar är ytterväggar med fönster. En vägg har en dubbeldörr till köket och den andra väggen har dörr till hallen & en garderobsdörr. Härligt, va?



Har funderat också funderat på någon grön nyans, men jag tror inte på det eftersom vi inte kommer att byta ut soffan än på ett tag. Jag tänker på någon terracottafärg, men det känns så omodernt och kanske lite för mörkt.
 
VeronikaP skrev:
En vägg har en dubbeldörr till köket och den andra väggen har dörr till hallen & en garderobsdörr
Vilken färg har du i köket?
 
Linska skrev:
Vilken färg har du i köket?
Ja, det är nästa problem... Just nu är det gult, men det ska målas/tapetseras om efter en totalrenovering där. Jag älskar blått i köket, men vill också ha en ombonad känsla även där... ::) Inte till mycket hjälp!
Men dubbeldörren till köket (som är matbordsdelen av vinkelköket) är inbyggd en meter in i väggen. Det låter konstigt, men det är garderober på sidorna.
 
Jag skulle nog satsa på någon variant av nougat/cappucino som innehåller en del gult, det passar bra till det cremegula du har i rummet bredvid och är snyggt även till marinblått.
Personligen skulle jag undvika fondvägg för att inte rummet ska bli för rörigt med alla dörr/fönsteröppningar, men det är ju en smaksak.
Till det kan du använda terracotta som accentfärg på kuddar mm om du gillar den färgen (även om jag personligen hellre skulle använda en mer röd ton tillsammans med marinblått), skulle personligen inte måla hela rummet i terracottafärgen, känns som att det lätt kan bli väldigt dominant och överväldigande "orangeaktigt".
Men jag har iof. sett ett rum med "nougat/cappucino" på väggarna samt mörkguldorange/terracotta färgade sammetsfåtöljer till och det var supersnyggt ihop :surprised:

//Christina.
 
Nougat/créme och röda accenter tycker jag, beige är mycket svårt-då hellre off-white
 
Jag ska kika lite på nougatfärgat, men är rädd att det blir för mörkt. Samtidigt vill jag inte ha off-white, för det blir för ljust...
 
VeronikaP skrev:
Jag ska kika lite på nougatfärgat, men är rädd att det blir för mörkt. Samtidigt vill jag inte ha off-white, för det blir för ljust...
Jag kan skicka en bild på vårt v-rum till dig om du är intresserad, det är nougatfärgat, så kan du se hur mörkt det ser ut ;)

//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.