Jag brinner normalt för linoljefärg, men det är mer jobb med att måla det än annan färg.
Nu håller jag på med en liten bod av "friggebodsstorlek" där jag "fuskisolerar" väggar för att kunna värma upp de gänger man ska göra nåt snickarjobb på vintern...

Har lagt råspont på golvet och håller på och klä väggarna med det. Ska upp med tavlor, hyllor

Litet ca 2,5x3m, så kostnaden för färg är inte stor. Men det tar alltid tid. Vanlig inomhusplastfärg känns fel på väggarna.

Nu velar jag lite.

På golvet funderade jag om det skulle vara praktiskt att köpa biltemas 2-komponent uretanlack. Fördel att det blir lättare hålla rent, om man spiller färg eller olja går det att torka upp. Det är sannolikt att jag kommer släpa in moppe och bilgrejor här då och då. Men ett lackat golv blir också tätt så fukt kan inte torka ut på samma sätt.

https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/travard/2-komponents-polyuretanlack-1-liter-2000023245

Tänker lite samma om väggar. Funderade på vanlig utomhus-olje-färg på väggarna.
Tex https://www.byggmax.se/oljefarg-vit-midun-p192020

En del av mig säger att ha det trärent, så att det kan andas...

Eller måla allt med linoljefärg. Att måla golvet vitt gör det lättare hitta tappade skruvar.

En annan del säger att 2-komponent lack på golvet både blir rätt snyggt och praktiskt. Och oljefärg för utomhusbruk på väggarna gör rummet ljust och lätt att hålla rent. Och att jag kan måla allt innan vintern så jag kan få upp bänkar och tavlor under vintern. Kör jag linoljefärg så tar det mer tid....

Tankar, ideer...
 
Jag planerar också för en friggebod.
Jag funderar på vit linoljefärg på väggarna men bara en strykning. Antagligen blanda lite mindre olja med färgen än normalt för grundning utomhus men mer än för första strykningen inomhus. Vill man kan man alltid måla på mer senare
Jag gissar att jag i så fall kör samma sak på råsponten i taket.
Golvet obehandlat för det kommer i alla fall bli gråaktigt oavsett vilket färg jag använder (cyklar, mopder, skottkärran etc).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.