Vi håller på att måla våra rum på den blivande ovanvåningen. Det är snedtak, och både tak och snedtak kommer att vara vita. I två av rummen kommer det att vara färg (blått resp grönt) på de lodräta väggarna (träpanel); i det tredje rummet kommer det att vara vitt på alla väggar.

Den fjärde väggen i varje rum är putsad gavelvägg, och för alla rummen är det där fönstret sitter. Alla dessa putsade väggar kommer att målas vita. Likaså är fönsterkarmar och -bågar vita invändigt (och det är inte aktuellt att måla om dem).

Vit vägg, vita fönster... känns lite väl - vitt :-D Nånting behövs som "markering", tror jag.

Jag har en del funderingar kring schablonbård runt fönsternischen.

Men så fick jag en annan tanke. Om man målar själva fönsternischen i en svag nyans av den kulör som går igen i rummet i övrigt (grönt resp blått), så blir det ju en skillnad, om än svag. Framför allt känns det tilltalande att göra så i det blåa rummet.

Vad tror ni? Är det en bra idé, eller kommer det att se jättekonstigt ut?
 
Personligen skulle jag låta det vara vitt. Färg kan du ju ta igen i gardiner.
 
Linska skrev:
Personligen skulle jag låta det vara vitt. Färg kan du ju ta igen i gardiner.
Med tanke på hur det ser ut i övrigt (gällande utrymme och så), så är jag inte säker på att vi kommer att ha några gardiner, mer än rullgardiner. Annars förstår jag din tanke.
 
Såg ett rum med antracitgrå nischer och vita väggar, grymt snyggt.
 
Det kan säkert vara snyggt med färg i nischerna, men det tar en del av ljuset som kommer in. Vita nischer reflekterar ljuset bäst in i rummet. Om det inte är ett bekymmer kan du säkert måla nischerna. Jag infogar en bild som jag sparat ur en husannons.
 
  • blått vardagsrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.