Hej.
Kan man använda täckfärg till en obehandlad kallförrådsdörr?
Enligt rekommendation, så ska man först olja dörren och sedan använda (utelasyr V), men den täcker väldigt dåligt. Dörren är gjord av plywood.
Någon som vet? 🤔 Gärna förslag på färg.
//Micke
 
Milk Milk skrev:
Hej.
Kan man använda täckfärg till en obehandlad kallförrådsdörr?
Enligt rekommendation, så ska man först olja dörren och sedan använda (utelasyr V), men den täcker väldigt dåligt. Dörren är gjord av plywood.
Någon som vet? 🤔 Gärna förslag på färg.
//Micke
Alla utefärger torde funka om den inte är behandlad sen innan.
Sen har dom olika egenskaper.

På mina dörrar/fönster kör jag fönsterfärg (bruka ofta heta fönster+dörrfärg), en täckfärg.
Är det helt obehandlat skulle jag grundat med olja och sen grundfärg, innan täckfärgen åker på.

Bild av Flüggers webbplatssektion om fönsterfärg. Texten beskriver att fönsterfärg är specialutvecklad för utomhusfönster och ger en slitstark och tålig yta.
 
  • Gilla
Milk och 1 till
  • Laddar…
R
Jag skulle pratat med färghandeln då dörrar är extra utsatta för slitage så kommer inte vanlig utomhusfärg att hålla utan det finns säkert en hållbarare färg till detta ändamål..
 
  • Gilla
Milk och 1 till
  • Laddar…
Samma här med fönsterfärg och täckfärg.
Använder Nordsjö, olja, grunda och två strykningar.
 
  • Gilla
Milk och 1 till
  • Laddar…
Den här dörren är väl 20 år och plywood som ytmaterial. Har blivit en strykning vart 10 år utifrån att flyfan får småsprickor, men stryker då bara ett lager. Obehandlad insida.
Ljusst grön trädörr med ett rombformat fönster, omgiven av röd träfasad. Dörren har handtag och lås samt en lätt v-formad mönsterdesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det är exakt samma dörr som jag tänkte sätta in 😉
 
Milk Milk skrev:
Det är exakt samma dörr som jag tänkte sätta in 😉
Har två sådan förrådsdörrar och de har fungerat bra.
 
R Rejäl skrev:
Jag skulle pratat med färghandeln då dörrar är extra utsatta för slitage så kommer inte vanlig utomhusfärg att hålla utan det finns säkert en hållbarare färg till detta ändamål..
Exempel på en sådan färg?
 
R Rejäl skrev:
Tex. Med Alcro..

[länk]
Tack! 😉
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Tack flr svar och då är jag med. Typen av färg har ju redan nämnts i tråden så jag tänkte att det var något verklig special och inte vanlig fönster- och dörrfärg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.