Jag ska måla överdelen på en äldre skorsten som är klädd med blyplåt. Vad använder jag för färg för att måla blyplåt?
 
Blyplåt rostar inte. Innebär det att jag kan måla grafit utan grundfärg? Hur långa ommålningsintervall brukar det vara?

Går grafiten även att använda på galvade plåtbeslag på taket? Ska det vara grundfärg?
 
Ja metall som inte behöver rostskyddet stryker du bara med vanlig färg två gånger. Är du inte van vid linoljefärg så tänk på att den ska läggas tunt och med en bra pensel. Och torka riktigt emellan.
 
Jag frågade Beckers. De skriver att de inte har någon färg för blyplåt eller galvad plåt efter 2006. Blyplåt är för mjuk och färg fäster inte på plåt som är galvad efter 2006. Men du vet att Linoljefärg Järnmönja Rostskydd och Linoljefärg Grafit fungerar på både blyplåt och galvad plåt?
 
Var det ny galvplåt du hade? Det är tydligen något ytlager som de gör annorlunda så det är jag osäker på. Den gamla varianten går utmärkt (när den var ny skulle den helst ligga ute i ett år först)

Har inte direkt hört om blyplåt, men det beror nog mer på att koppar och bly på tak sällan brukat målas.
Här är linoljefärg på bly i bild på s 109 http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/handle/raa/3310/Varia 2013_35.pdf?sequence=1
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.