Min första post,
Jag håller på att renovera ett hus från 20-talet. På gaveln av huset finns ett sk. blomsterrum i söderläge. Rummet är ca 5 meter långt och har 9 fönster. Jag har tänkt att måla det mesta vitt (0502y). Problemet är väggen utan fönster alltså väggen mot huset, annan färg eller tapet?? Jag är rädd att helvitt kommer att kräva solglasögon. Tacksam för förslag på färg eller tapet på denna vägg.
 
Ska du använda det som "blomsterrum"?
 
Glömde skriva att rummets form är en halvcikel och att det kommer att vara en del av resten av huset med samma klimat. Både för blommor, för vila, läsning och tupplur.
 
Vitt blir nog för ljust tror jag :-/
Vad kommer du att ha för färg eller tapet i rummet som är närmast intill?
 
- och vad gillar du för färger?
 
Själva vitsen med ett 'blomsterrrum' eller glasveranda eller vad man nu kallar det, är väl just ljuset, tycker jag iaf. :)

Nu vill man väl iof. inte behöva ha solglasögon på sig därinne, men min tanke är den att ev. möblering 'brukar', (vilket förstås är olika ;)) ofta utgå från att man har den fönsterlösa väggen i ryggen för att ha möjlighet att njuta av utsikten genom alla de vackra fönstren.
Så enl. det resonemanget så är det viktigt att hitta ngn. form av snyggt och transperent solskydd på insidan om man inte har markiser på utsidan som skyddar för direkt solinstrålning, annars lär varken växter eller människor trivas därinne när det är som soligast/varmast.

Själv skulle jag avstå mönstrad tapet i ett sånt rum, då den förtar en del av lugnet, personligen skulle jag måla väggen men absolut inte i någon stark nyans.
Nu älskar jag själv den där känslan av enbart 'vitt' i mixade nyanser, därmed inte sagt att allt ska målas i exakt samma nyans, tvärtom.......
Dessutom så kan man med en ljus, lugn bas välja att tillföra färger genom växter, möbler, kuddar, plädar, matta osv. i hur stor eller liten grad man själv önskar och dessutom variera mellan årstiderna.
Om du målar allt listverk, fönsterbåge+karm, dörrar+karm och foder, innertak, golvlist osv. i 0502-Y så skulle jag låta det som finns däremellan dvs. 'väggen' bryta en aning.

Nu skriver du varken vilket väderstreck rummet är beläget i eller vilket golv du har, men de här nyanserna är säkra kort i den varierade 'vita' skalan:

*Antingen 1002-Y vilket ger en ljus men inte bländande, varm, 'gråvit' nyans eller 1502-Y liiite mer grå, någon av dessa skulle jag själv välja då solljuset gör nyansen ännu varmare.

*Eller en ljus sandfärg om du hellre gillar dragning mot beige, kanske 1005-Y10R eller 2005-Y10R. Men där skulle jag tycka att det finns en risk att ett rent söderläge eller SV riskerar att spä på den gula tonen för mycket så det blir lite 'jolmigt', då är förra alternativet fräschare. Men det är en smaksak och även till vissd del lite beroende av vilket golv du har.

Som kuriosa kan nämnas att den ljusare av sandtonerna har jag själv som vit knutfärg på fasaden utomhus, där ser den varmt, cremigt vit ut, utan att vara bländande eller kallt 'blåvit' ;), men det skiljer en hel del på upplevelsen av samma nyans inom resp. utomhus.

MVH//Christina.

 
Tackar för svaren,
Rummet ligger i söderläge, golvet är stavparkett ek. Min första tanke var olika nyanser av vitt men sedan tänkte jag att det blir nog väl ljust. Jag ska titta på de gråa nyanserna som föreslagits, tror att det kan bli "rätt". Jag har tänkt skaffa en dagbädd till rummet.

Riktigt bra forum

mvh
 
Med stavparkett i ek (mycket gula toner) så blir en varmt grå ton tillsammans med vitt listverk ursnyggt :).

Beige/sand blir alldeles för gulkvalmigt tillsammans med ek och söderläge.

MVH//Christina.
 
Har också ett 20-tals hus med "blomsterrum". Jag har brutit vit linoljefärg med grön umbra, (har pärlspont ända upp i tak). Kulören blir en ljus vitgrågrön nyans som är väldigt behaglig & som ligger rätt i 20 -talet (som jag då eftersträvar att behålla!!!). Behöver inga solglasögon...! Har iof skurgolv, men till ek är det också kanonsnyggt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.