Jag har problem med rökig doft från öppna spis i min nya lgh.

Jag har konstaterat att själva spisen ovan eldstaden (på utsidan på putsen/färgen) luktar ganska skarpt av rök el liknande. Detta är en vecka efter förra eldningen som läckte in väldigt mkt pga att jag saknade drag i pipan som vi förhoppningsvis kommer kunna lösa nu (det är en annan övning där jag tror jag hittat lösningen). Luktar mycket mer än på spisen än om man sticker in huvudet i spisen så jag tror det är själva konstruktionen utvändigt som på något sätt tagit röklukt. Man kan även se att färgen skiftar lätt mot gult precis där.

Det som bör nämnas i sammanhanget är att det när jag flyttade in var ganska svart/missfärgat där och att jag målade över detta. Färgen jag använde var den som är i hela lägenheten och det är en sån ”plastfärg”. Jag är ganska säker på att det var samma färg där innan också (dvs lagret under).

Är detta ett fenomen någon sprungit på och vad kan det bero på? Kan det bero på röken som läckte ut eller att själva spisen blivit så varm inifrån så det framkallat någon reaktion? Väldigt svårt att tro att det blivit så varmt i själva spiskonstruktionen och att det skett på grund av det (se bild). Jag skulle personligen tro mer på röken.

Hursomhelst antar jag att det bästa är att knacka ner puts och färg och lägga om den och då använda rätt material om det nu är pga materialet. Eller vad säger ni, får man ordning på draget kanske problemet inte återkommer vid nästa eldning? Nu verkar det som jag måste vänta rätt länge för att den här lukten ska ge sig.
 
  • Öppen spis i drift, med synliga lågor och putsad vit vägg ovanför som luktar rök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En sak till. Jag har fått tips att patentera med spärrfärg och det kanske är en bra lösning. Min fråga är bara om det är lämpligt på en öppen spis?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.