Hej! Har ett problem med att ny målad fasad med puts färg blir gult. Vi har målat 2 gånger men färgen blir lite gul aktig på fler ställen.

vi har rört om färgen bra innan målning och tvättat fasaden.

hoppas att bilderna visar

vad tror är för fel?
 
  • Ny målad vit putsfasad som uppvisar gulaktiga missfärgningar på flera ställen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitputsad fasad med gulaktiga missfärgningar nära hörn och under fönsterbleck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny målad vit putsad fasad med synliga gula missfärgningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En kund jag målade hos, dock invändigt. Så berodde de gulaktiga på fukt i stenen.
Har inte regnat mycket eller nåt dagarna innan? Tänkte ifall stenen inte va helt torr?

kan säkert vara andra anledningar oxå
 
Det var ganska torrt när vi målade, det skiftar lite från dag till dag väldigt konstig
 
Uppdaterar med lite bilder
 
  • Ny målad vit tegelvägg med målarburk och verktyg på bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en ojämnt vitmålad tegelvägg med synliga penseldrag och spår av puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan prova med en spärrfärg, isolerspray. Måla på fläckarna o sen måla över med er täckfärg , kan hjälpa om det gula är något i stenarna som blöder igenom färgen.
 
Vet inte om det är teglet som rinner igenom, jag tänker på varför fogen mellan teglet är oxå gult.

men jag kan ha fel, verkar många som läser men ingen verkar ha någon aning
 
lopec
Vad har du målat med för slutfärg, alternativt med för grundfärg?
 
Vi har ej grundat (tror jag) slutfört är hornbach putsfärg
 
Ingen som har koll ?
 
lopec
Tror du bör be om en besiktning på plats från färgsäljaren / tillverkaren. Vad säger de när du visar bilder på resultatet?
 
Menar du att det kan vara nåt fel på färgen ? andra väggen målad med samma färg men har ej blivit så
 
lopec
B Biloz skrev:
Menar du att det kan vara nåt fel på färgen ? andra väggen målad med samma färg men har ej blivit så
Färgen, underlaget, utförandet. Något har ju hänt, om det är samma färg, samma utförande så borde det kanske bero på underlaget, eller några andra yttre omständigheter. Vet inte du, och det inte framkommit några direkta förslag här i forumet, så kanske det är dags att prata med färgtillverkaren/återförsäljaren.

Och helst be dem komma kolla på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.