Vi valde nougat i hela vårt v-rum, dvs. ca 28 m2 och jag måste väl erkänna att det var lite med hjärtat i halsgropen som jag inspekterade det färdiga resultatet, jag var rädd att det skulle bli för mörkt, MEN det blev kanonbra, just v-rummet är faktiskt det rum som vi är mest nöjda med :D

//Christina.
 
Vi blev rådda att ta ljusare färger. Nougat färgerna är jättefina men vi vill ha ljust och fräscht så valet
föll på Alcros " Shi-take" - vi har inte ångrat oss en sekund!
 
CC skrev:
Nougat färgerna är jättefina men vi vill ha ljust och fräscht
Jag antar att det spelar en viss roll hur pass ljust rum man har, förutom smakpreferenserna förstås, men eftersom vi har rejält med fönster både i öst och syd-väst så blir rummet så himla ljust att det krävs lite mer kulörstyrka för att synas.
Vi funderade också till en början på en ljusare nyans men chansade lite och tog den mörkare, med facit i hand så var det tur för den andra hade blivit lite av "varken-det-ena-eller-det-andra" men som sagt fundera lite på hur ljust rum du har och åt vilket väderstreck det ligger.

//Christina.
 
Köp provburkar!

Klockrent!
 
Vad har alla dessa färger för färgnr?
cappocino, noghat, Shi-take som ni nämner i inlägget :)
 
Varje färgfabrikant (Beckers, Alcro, Nordsjö osv) har burkar med standardfärger som de namnger fantasifullt med frukter eller naturfenomen, och gör reklam för i broschyrer. Det beklämmande är att inte ens färghandlaren vet vilket NCS-nummer dessa kulörer har. Det är som coca-colas hemliga recept.
 
Vilket märke är det som har de nämda färgerna?
 
Anledningen till att jag frågar är att jag letar efter en färg till ett stort rum, mycket fönster och ryggåstak. Massor med ljus i rummet, vitt tak och ett mörkt ekgolv.

Vet i sjuton vad jag ska ha för färg...
 
Vad är det för färg på möbler m.m. som skall stå i rummet? Vilka färger är det i angränsande rum? Vill du ha ett hem som är enhetligt: samma färgskala i alla rum, eller vill du variera dig från rum till annat? Har du mönstrade tapeter i grannrummen, kanske du kan ta upp en av färgerna från mönstret. Hur ofta kan du tänka dig att måla/tapetsera om (dvs hur "klassisk" eller "trendig" vill du vara)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.