Hej!
Har köpt ett hus som är färdmålat, dvs det är knappt grundmålat i fabrik för att virket ska klara frakten om jag förstått det rätt, där säljaren byggt en fin altan innan försäljningen.

Dock innebär det ju att en del av den ickemålade fasaden täcks av en ca 20 cm stor regel..

Lyfter jag bort trallen så kan man se att det sticker ut någon cm fasad samt en vågrätt bräda, tänker så klart att jag målar dessa.

Frågan är om jag måste ta bort hela den stora regeln mot fasad och måla dom decimetrarna också? Är en rätt komplicerad operation känns det som..
Vad tror proffsen som hänger här?

På bild 1 nedan ser ni hur det ser ut en bit i från.
På bild 2 nedan har jag fotat hur det ser ut under regeln med den cm fasad som syns samt en vågrätt bräda.
Delvis demonterad träaltan med synlig obehandlad fasad och en vågrät bräda under en regel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis synlig fasad och vågrät bräda under en altanregel vid ett nyligen köpt hus som ska målas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Simon
 
S
Du skulle behöva ha lite distans mellan altanen och fasaden. Ligger regelverket på typ trädgårdsplattor eller liknande ? I så fal borde det gå att lossa regelverket från huset och dra ut hela altanpaketet från fasaden.
 
Bra tanke! Tyvärr blir det rätt svårt.. altanen är ca 20 meter lång så väger nog för mycket för att dra ut..
 
Är det tak(språng) över?

Det som kan krypa in är fukt (såklart), men det är oavsett om det är målat eller omålat. Som det är ju behöver ni hålla borta regelbundet vatten och tösnö.

Mitt råd: måla inte, se hur det funkar med regn på den fasaden och var snö lägger sig första åren. Om ni märker att det blir stort tryck kanske plåtsko är ett alternativ.
 
E emjeysimone skrev:
Är det tak(språng) över?

Det som kan krypa in är fukt (såklart), men det är oavsett om det är målat eller omålat. Som det är ju behöver ni hålla borta regelbundet vatten och tösnö.

Mitt råd: måla inte, se hur det funkar med regn på den fasaden och var snö lägger sig första åren. Om ni märker att det blir stort tryck kanske plåtsko är ett alternativ Vi flyttade in i vintras och det låg
E emjeysimone skrev:
Är det tak(språng) över?

Det som kan krypa in är fukt (såklart), men det är oavsett om det är målat eller omålat. Som det är ju behöver ni hålla borta regelbundet vatten och tösnö.

Mitt råd: måla inte, se hur det funkar med regn på den fasaden och var snö lägger sig första åren. Om ni märker att det blir stort tryck kanske plåtsko är ett alternativ.
Är ju tak ovanför och i vintras såg låg aldrig snön in mot fasaden trots den stora mängden.
Kanske försöker måla in så mycket namn når då och hoppas på det bästa?

Plåtsko, är det typ en ”list” som då ska skydda?
 
S S.E.B skrev:
Är ju tak ovanför och i vintras såg låg aldrig snön in mot fasaden trots den stora mängden.
Kanske försöker måla in så mycket namn når då och hoppas på det bästa?

Plåtsko, är det typ en ”list” som då ska skydda?
Precis :) Lite lurig panel (toppar och dalar) men borde gå med en bra plåtslagare. Men vänta som sagt och se hur mycket ”väder” ni har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.