Vi har anlitat en firma som har lagt in ett nivellgolv ovanpå vår ojämna betongplatta, cc 60. Ovanpå ligger det 22 mm spårfräst golvspånskiva och värmeplåtar. Som jag förstår det så är spåren 17 mm och golvvärmeslangen 16 mm. Ovanpå har vi ett 13 mm Kährsgolv, med foam under förstås. Det färdiga golvet sviktar mycket, det syns tydligt när någon går på det. Dessutom knarrar det när man går närmast väggarna. Verkar denna konstruktion ok? Ska golvet svikta? Och är knarr något man får räkna med?
 
Nytt golv på fast underlag skall inte knarra och svikta. Det låter som att inte golvet blev i nivå trots produktens syfte.
Kontakta hantverkaren och förklara situationen och be dem justera felen.
Lycka till.
 
  • Gilla
Nordkap
  • Laddar…
Knarr uppstår när två ytor gnider mot varandra. Det ska inte finnas i ett nylagt golv, om det är riktigt gjort.

Vet inte exakt hur nivellgolv är konstruerade och fungerar, men tänker att det är någon slags reglar med justerskruvar under?
I så fall kanske de spårfrästa golvskivorna inte ligger på rätt håll mot reglarna, dvs jag föreställer mig att om spåren går längs med reglarna så får man ordentlig flex. Det kan kanske överkommas om man har ett riktigt tjockt (i princip fribärande) ovangolv där brädorna går åt rätt håll, dvs tvärs reglarna.

Tyvärr verkar inte dessa golvläggare ha gjort rätt, men jag kan naturligtvis ha fel i mina antaganden, så börja med att fråga hur de har gjort och varför, och om det var något som var besvärligt etc.
 
  • Gilla
Nordkap
  • Laddar…
Ja precis så funkar nivellgolv, det är reglar med justerskruvar under. Och de hade väldig problem när de hade satt spånskivan på plats ovanpå reglarna. De fick såga upp bitar, kanske 20*30 cm där de fick förstärka med extra reglar under, eftersom det knarrade väldigt mycket på vissa ställen och sviktade. Det blev nya knarr från dag till dag, så det var många timmar som ägnades till justering. När vi påpekade att det sviktade så sa de att golvet skulle bli mer stabilt när värmeplåtarna kom på plats. Spåren i spånskivan ligger i alla fall åt rätt håll, de går inte längs med reglarna, så det ska väl inte vara ett problem i alla fall.

När parkettgolvet kom på plats så knarrade det på flera ställen. För att komma till rätta med det så tog de upp golvet och justerade golvvärmeplåtar som knarrade på ett par ställen. Dessutom sågade de upp en spalt mot väggarna eftersom parketten var lagd för nära väggarna. På vissa ställen har golvet tagits upp två gånger, så man kan i alla fall inte beskylla byggarna för att inte ha försökt fixa problemet.

När sedan golvsockeln sattes på plats så började det riktiga knarrandet! så de fick de ta bort socklarna och justera, en del knarr försvann, men inte allt. Där står vi nu......
 
Kontrollera med golvvärmeleverantören om montaget är enligt deras anvisningar gör samma kontroll med Nivell. De har nog tips om knarrproblem också och hur de skall avhjälpas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.