Hej

Är det billigare att bygga lösvirke än färdigt?
 
Jag har ritat ett hus som liknar ett monteringshus jag blev intresserad av.
Huset kostade nyckelfärdigt 1,9 milj och stomrest 1,3 milj jag skall bygga själv i lösvirke och har räknat att jag hamnar på 1,1 milj med tomt och alla anslutningar m.m
Det blir ju massor med timmar, svett och tårar men det är det värt. Skall bli roligt, vill börja idag :)
 
Jimmy!!

Det beror lite på vad du tänkt dig??

Ska du göra allt arbete sj så visst det kan bli mycket billigare, men frågan är om det är värt det. Misstolka inte.
Men det slits mycket på familjen, och framförallt om man har barn.

Det där är en jättesvår fråga att svara på.
Jag tycker att du (ni) måste ta sig en funderare på sj, på vad du (ni) tänkt göra sj på ditt (erat) blivande hus.

Ja det var inte mycket till hjälp. Men har du familj och barn så skulle jag välja färdigt.

Är du något snickarkunnig och möjlighet till mycket hjälp av vänner och bekanta så kan lösvirkes vara minst lika bra alt.

Men som sagt svår fråga att svara på beror så mycket på allt runt omkring.

 
Om man nu skall bygga med lösvirke och inte hade tänkt att snickra så mycket själv funderar på att hyra in snickare eller är det bara glömma har hört att matrial 50% och arbete50% kan detta stämma där emot så funderar jag att köpa matrialet i Tyskland eller Polen
 
Skall du anlita snickare till bygget så skulle jag nog valt ett nyckelfärdigt hus.
Du kan tjäna pengar om du gör jobbet själv men skall du anlita någon kan du lika gärna anlita en hustillverkare som fixar allt så det bara är att flytta in sedan.

Det är min åsikt men det beror ju kanske lite på vad det är för hus ni skall ha m.m
 
Håller inte med!

Jag menar, att anlita snickare behöver ju inte betyda att de gör hela huset klart åt dig, eller hur? Att anlita snickare för vissa moment kan vara nödvändigt, som exempelvis stomresning och att göra huset tätt. Att utföra detta själv fungerar för vissa, men oftast bör detta moment gå snabbt så att huset blir mindre känsligt för väder och vind.

Så, först och främst måste man vara klar över hur mycket man tänkt göra själv. Är det tänkt att du själv endast ska stå för målning och tapetsering så är det ju lite tveksamt om det lösvirke verkligen är det mest ekonomiska, men om du kan tänka dig att spika råspont, sätta gips, lägga golv, sätta köket m.m. själv, så är det ju en annan femma.

Sen kan det ju finnas andra skäl till att välja lösvirke, även om du inte tänkt göra speciellt mycket själv, typ att svärfar äger en byggvaruhandel eller nå´t....

/ M.C.



Jimmy skriver ju att han inte tänkt snickra mycket själv då kan han ju lika gärna göra avtal med en entrepenör istället för flera, Man kan ju få huset färdigställt så mycket man vill där med och göra en del själv.
 
Vi har två små barn, vi jobbar båda 110% och vi har valt att bygga lösvirkeshus.
Det är klart att det är lite slit och släp men det är ett livsprojekt som vi nu när vi är halvvägs är väldigt nöjda och stolta över. Snickaren vi har är enormt duktig och snabb. han jobbar dagtid och vi jobbar kvällar och helger. Vi håller tidsplanen och änsålänge även kalkylen.
Man får INTE vara lat och rädd för att skita ner sig eller sova LITE.
Min uppfattning är att man får betydligt mer hus för lite mer pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.