Hej
Tänkte hör om någon vet vad det skulle ungefär kosta att färdigställa ett hus som är ett skal 4 väggar och tak. Huset är rest och i ett skal de vill säga allt är klart förutom innsidan. huset står på krypgrund. huset är delvis isolerade väggar och bjälklag osv. måste isolera klart all och på med plast på väggar osv. förberät för fönster. bara att såga upp fasad panelen och sätta i fönster. fixa planlösning, innerväggar osv, dra el gipsa, tvättstuga, två badrum tre sovrum, kök och allt där i mellan. tänkte köra spårade spånskivor för vatteburenvärme. Huset är 125m2. Vad tror ni det skulle kosta. hela rubbet men fönster osv. tacksam för all hjälp jag kan få.
 
  • Gilla
Nicolias
  • Laddar…
Utan egen insats runt 1-1,25 mkr med normal standard gissar jag.
 
Väldigt shablonmässigt så tror jag att du kan börja med att titta på de dyra sakerna:
badrum 100 - 150' per styck
Kök 100'
Tvättstuga 50'
El 100 - 150'
Värmesystem 100 - 200' lite beroende på vad du skall ha
Ventilation (?) men troligen minst 75'
Övrig VVS 100'
Fönster 150 - 250' (inkl montering)
Ytterdörrar 15 000 för en billig/enkel inkl. montering. uppmot 40 000 för en "normal exklusiv" med montering.

Sedan ca 600 - 1000 kr per löpmeter innerväggar du sätter upp (inkl. "basic" ytskikt).

Räkna 100 - 200 kr / kvm innertak (material och målning)
Räkna 500 - 1000 kr/kvm golv i vanliga rum för ytskikten,
Golvvärmen tror jag det finns en shablon på ca 600 kr / kvm För spårad skiva, fördelningsplåtar, slang plus fördelare osv.
Golv i vanliga rum,

Komplettering av isoleringen är svårbedömd, de stora ytorna går fort, väldigt lite arbete. Men konstiga hörn och liknande tar lång tid. men räkna minst 100 kr/kvm isolering, kanske över 200 kr.

jag tror på en totalkostnad på 1,5 - 2 milj.

En hel del av det här är inte speciellt avancerat att göra själv.
 
Redigerat:
  • Gilla
GiftfrittKvastskaft
  • Laddar…
Vi hade tänkt göra det mesta själva. Har en kompis som ska fixa elen. Vi sätter i fönster själva osv. Det ändå vi behöver ha hjälp med är nog våtrummen. Hur mycket tror du det skulle kosta då?
 
Antar skrev:
Vi hade tänkt göra det mesta själva. Har en kompis som ska fixa elen. Vi sätter i fönster själva osv. Det ändå vi behöver ha hjälp med är nog våtrummen. Hur mycket tror du det skulle kosta då?
Nu är jag säkert dum, men det framgår väl av svaren ovan? :)
 
Klart att man kan räkna bort en del arbete från min väldigt shablonmässiga sammanställning här ovan. Men de individuellt dyraste delarna är badrum och värmesystem. Personligen tror jag att badrummen är den del som ger den största besparingen att göra själv, relativt sett.

Jag tror att om man vill göra en riktigt budgetlösning så kan du bygga ett helkaklat badrum för typ 20 000. men då är man dumsnål, noname brands på blandare toa osv. små vita kakel för 50kr /kvm men 30 - 40 000 så får du ett bra badrum, utan att det skall behöva vara enklaste kakel. Att läsa in sig på regelverket tar någon kväll, inse bara att allt skall följas till punkt och pricka i leverantörens monteringsanvisningar, det finns inget utrymmer för eget "sunt förnuft", är anvisningen otydlig, så köp ett annat fabrikat med tydlig monteringsanvisning.
 
Jag tror du ganska lätt kan komma ner en bra bit under miljonen med smarta val av material och att välja rätt entreprenör där sådan behövs. Badrumsinredning, kök etc behöver inte kosta så mycket även om man väljer kvalitetsmateriel om man väljer rätt saker och handlar till kampanjpriser och billiga internetbutker.
 
Vi har ett skal för tillfället, takpannor är på men ingen panel och vi har ca 2 MSEK kvar för att färdigställa hela bygget, ink inredning och alla entreprenader.
 
Man kan ju jämföra med Husdrömmaravsnittet där de byggde ett helt hus på 211 m2 inklusive allt utom tomten för 2,5 MSEK. Visserligen ganska extremt men det visar vad som går.
 
f91jsw skrev:
Man kan ju jämföra med Husdrömmaravsnittet där de byggde ett helt hus på 211 m2 inklusive allt utom tomten för 2,5 MSEK. Visserligen ganska extremt men det visar vad som går.
Då körde de nog ändå inte med plastmattor etc, vilket var vanligt iaf till 80-talet. Eller?

Enligt de byggare jag har snackat med så går det bygga en "normalstor" villa för runt 1,5 mille plus tomt, men alla vill ha lyxigare grejer än så idag :)
 
?..
 
Fler som kan svara för hur mycket det kostar att färdigställa ett stomrest hus?
 
Ja verkligen :)
 
Tänkt tvärt om istället. Vad kostar ett helt färdigställt hus enligt dina önskemål Kolla med några kataloghus)?. Dra av det du redan har (tomt, grund, stomresta väggar, tak). Och du har mellan skillnaden. Du landar på mellan 1-2 miljoner beroende på hur mycket du kan göra själv, och hur länge du orkar hålla på ett år, två år osv). Finansieringen är ju nästa potatis. Det går ju inte att låna på huset för att få loss 1-2 miljoner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.