Hus från 1964. Lättbetong med puts.
Har tagit borta gamla ytterdörren och betongglasparti och ersatt med ny ytterdörr samt reglat upp vägg där betongglaset var. Nu ska det färdigställas men lite osäker på hur jag ska göra.
Tanken är att det skall monteras panel på den högra delen (där det är plyfa nu). Dock är jag osäker på i vilken ordning jag skall göras vad.

Om vi börjar i underkant bör jag väl montera en plåt fot fotplåt/bleck längst hela delen? frågan är om jag skall sala på syllen under ytterdörren med 12 mm så den livar med plyfan för att montera hela vägen? Trycker jag bara in cementbruk sedan under blecket, eller är det bäst att jag putsar upp först med fall utåt som sedan blecket vilar på?
( i ett annat inlägg syns liknande entré med fotplåt/bleck monterat https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-vatten-rinner-in-pa-troeskel-ytterdoerr.492304/ )

I ovankant, hur skall göra där? På grund av utrymmesbrist finns det ingen regel (hammarband/"taksyll") ovanför dörrkarmen. Här funderar jag på om jag skall klyva montera en panelbräda, som typ liggande smyg, som jag släpper ut någon centimer från fasaden och sedan putsar mot i ovankant. Det betyder att jag putsar in drevningen i ovankant av karm, men ser inget annat sätt att göra. Bör det sitta en plåt även där, och hur skall den monteras då?

Vid varje sida funderar jag också på att sätta en klyvd panelbräda som stående smyg. Dessa ska då liva med smygen i ovankant. Jag putsar igen mot panelbrädan från respektive sida. Misstänker att jag ev även får lägga någon mjukfog både ovankant och sidorna mellan puts och panelbräda /smyg pga risk för sprickor.
På den högra sidan får den liggande panelen "slå" mot smygen, och sedan får jag sätta något liknande i mitten av partiet, dvs gängjärnssidan av karmen.





dfg Vit dörr med en spegelbild och träskiva som tillfällig vägg, byggnadsarbete pågår, osäkert.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En plywoodskiva täcker en dörröppning, några synliga skruvar, intill en vit dörrkarm och grå betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit dörr med fönster, husfasad, stenlagd mark, ouppackad, synligt isoleringsskum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit dörr i betongvägg, träregel, isoleringsskum, märkt med "diplomat", ofullständig installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörr med tillfällig träskiva, gångjärn, tröskel, och utomhusplattor med smuts och skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit ytterdörr med trätröskel, stenläggning framför, väggisolering synlig vid dörromfattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.