Long time reader, first time poster.

Jag flyttade nyligen in i ett hus där den föregående ägaren renoverat en hel del och påbörjat installationen av ett DSC larm i samband med det. Det var inte ägaren själv som påbörjat larmet utan någon firma, dock färdigställdes inte larmet. Jag känner inget jättebehov av ett larm men det skulle ju öka trygghetskänslan när man är borta och det sitter ju ett halvklart, dessutom har jag aldrig pulat med larm så visst ska jag ge mig på det.

Det jag undrar är egentligen vad jag saknar för att få det i drift?

Det som finns är fördragna kablar till dörrbrytarna och rörelsesensorerna, det sitter även en knappsats monterad vid ytterdörren även den med kabel framdragen, plockade isär den och fann bl.a. PC5508Z på kretskortets baksida vilket jag misstänker är denna http://www.dsc.com/index.php?n=enduser&o=show_panels&keypad=1112 samt en tom plåtbox med en liten transformator men annars tom.

Det jag alltså saknar är såklart dörrbrytarna, är det standard så man kan plocka vilka modeller/fabrikat som helst? Finns det extra bra och dåliga? Kommer använda mig av 5-6 st.

Samma fråga på rörelsesensorerna, kommer att behöva 2 husdjursvänliga.

Brandvarnare, kommer köra med minst 3.

Moderkortet aka kontrollpanelen ... Här är mitt egentliga patrull, om jag nu har knappsatsen jag länkade till, så hittar jag ingenstans dom kort som passar till enligt DSC´s hemsida. Några aningar om var jag kan hitta passande moderkort?

Så mina frågor är enkla, ser expertisen några uppenbara problem med vad jag som novis ser som ett ganska simpelt upplägg?
Vart får jag tag på ett moderkort?
Hittade några billiga kort i staterna men då ingick boxen vilken jag inte vill ha, säljer någon lösa kort? Dessutom vet jag inte om det funkar till min panel.

MVH
 
Om du vill ha indviduellt larm från varje sensor så behöver du alltså mer än åtta ingångar.
Även om DSC larmen kan hantera fler ingångar så har de bara 6-8 ingångar på huvudkortet. Iom detta behöver du ett expansionskort PC-5108 för att få fler ingångar.

Du vill troligen att larmet ska fungera även vid strömavbrott vilket leder till att du behöver ett batteri också. 12V 7.2ah duger bra och finns på biltema, clasohlson osv

En siren eller två kan ju vara bra att ha också

Dörrbrytare och rörelsedeckare är det standard på så där kan man handla det man vill ha. Jag handlade sådannt från UK då de var avsevärt mycket billigare där än i sverige

Du kan gå på nuvarande serie dvs 1616/1832/1864 och använda din gamla manöverpanel. Det är inte optimalt iom att den bara kan visa larm på åtta sektioner men det går. Jag skulle nog byta ut den med

Nackdelen med att ta prylar från USA är att de pratar engelska och att de har en annan radiostandard så köper man en trådlös pryl därifrån så får man fortsätta köra trådlöst från USA.
Fördelen är att priserna är betydligt lägre. Ett PC5108 hittar jag inte för under 1000 + frakt i sverige. I USA runt $32 plus frakt och svensk moms. Ett löst larmkort i Sverige går på 1500 + frakt, $60 plus moms och frakt från USA osv ...
 
Jag är ute efter ett ganska basic larm så 8 ingångar får lov att räcka. Då vi nyss flyttat till hus har vi redan tillräckligt många hål att dumpa pengar i :surprised:P

Kommer bli tvungen att koppla brytarna parallellt per rum för att ingångarna ska räcka till men det känns som en okej kompromiss för mig, det räcker för mig att veta vilket rum som larmar. Såvida inte någon sensor strular, då blir det ju lite mer tidskrävande att felsöka...

Kan jag koppla en detektor på samma ingång som en brytare?

Tack för tipsen, hade redan noterat att utlandet som vanligt är billigare.
Men jag hittar ingen nätsäljare i UK finns det någon vettig sida att handla från eller är det mest staterna som gäller? Tänker att frakten går snabbare, eller har jag fel?
 
Det går snabbare från UK och sen är det inom EU vilket gör att man slipper tull osv.

PC1616 ger dig bara 6 ingångar med tar du en 1832 så får du åtta direkt plus mer förmåga till utbyggnad.
 
Hojta gärna till om du hittar nån säljare i uk.
 
Jag förtydligar lite. Själva larmet får man nog ta från US.
Detektorer finns lite överallt i uk.

Securitywharehouse handlade jag från men det var nån här som hadde problem med dem så de kan ha blivit sämre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.