Är det någon kvalitets skillnad på att köpa en färdigkopplad central jämfört med lösa delar?

Någon som vet vad det är för prylar i de färdigkopplade som elbutik.se säljer?
2084822w.JPG
 
Den panelen har jag hemma, den är ganska komplett.
Huvudbrytare, jordfelsbrytare, 3-poliga dvärgbrytare för spiseln, och ett gäng 1-poliga 10 amperes dvärgbrytare för resten av huset. Köp en modell större som har en rad ledigt för att komplettera med flera dvärgbrytare, för framtiden, smidigt.
PICT1660.JPG

Wow, den kvalade in i världens största bild tror jag...
 
haddirajan!

Vad är det för märke på komponenterna som sitter i centralen?

/Peter
 
Sonander skrev:
haddirajan!

Vad är det för märke på komponenterna som sitter i centralen?

/Peter
Dvärgbrytare: De som sitter standard heter Dinline, men de jag köpt till extra heter AEG

Huvudbrytare & jordfelsbrytare är från Malmbergs.

En dvärgbrytares livslängd överstiger vida en porslinspropp, över 20000 brytningar ska de klara på brytströmmen.

Efter att vi dragit om elen hemma så har ingen dvärgbrytare löst ut.
 
Tack för infon

/Peter
 
haddirajan skrev:
Dvärgbrytare: De som sitter standard heter Dinline, men de jag köpt till extra heter AEG

Huvudbrytare & jordfelsbrytare är från Malmbergs.

En dvärgbrytares livslängd överstiger vida en porslinspropp, över 20000 brytningar ska de klara på brytströmmen.

Efter att vi dragit om elen hemma så har ingen dvärgbrytare löst ut.  
Att livlängden skiljer på dvärgbrytare och porslinssäkring råder det ju inget tvivel om, porslinssäkringen är ju av typen "engångssäkring".

Dock är det så att det skiljer på karaktäristiken mellan gängsäkringar och dvärgbrytare, så innan man byter måste man kolla så att man klarar utlösningsvilkoret på den sämsta gruppen (den med längst ledningslängd och klenast area) längst ut på ledningen.

Vidare så måste man se till så att dvärgbrytaren kan bryta maximal kortslutningsström som kan uppstå i anläggningen, normalt räcker det med 6kA.

Vidare ska man se till så att dvärgbrytaren har strömbegränsningsklass 3 (alla välkända märken har det, hur det är med Dinline vet jag inte!).

Man ska dessutom vara förvissad om att uppbyggnaden är med en ordentlig släckkammare så att inga skador sker på dvärgbrytaren/kringliggande utrustning när den bryter en kortslutning.

Köper man nya välkända dvärgbrytare är dessa numera godkända för frånskiljning, dvs. man kan jobba på anläggningen efter bruten dvärgbrytare utan att det är risk för överslag om man anbringar lås vid brytstället, billigare dvärgbrytare klara inte detta utan man måste bryta hela centralen.
 
Det där med lås: Hur går det till? brukar man kunna sätta dit något i stil med hänglås på brytaren? Eller menar du att man låser luckan till själva centralen?

Kan man se på märkning på brytaren om den är godkänd som frånskiljare?
 
Så här kan det se ut:

lasanordning.jpg
 
hempularen skrev:
Det där med lås: Hur går det till? brukar man kunna sätta dit något i stil med hänglås på brytaren? Eller menar du att man låser luckan till själva centralen?

Kan man se på märkning på brytaren om den är godkänd som frånskiljare?
Man ser på märkningen att det är ett x på linjen innan själva "brytaren" typ:
I
x
/
 
Jag såg någon som visade en klyven dvärgbrytare från typ biltema eller clas olsson, det var inte mycket innehåll inuti i jämförelse med en kvalitetsbrytare...

Dessutom är det nästan billigare att köpa AEG på Solar, för det ligger i deras plus-prislista. Jag har för mig att jag fick ge 22-25:-/ st för dem, exkl.
Värt att lägga den tian extra skulle jag tro...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.