Snart är det dags, sommaren börjar närma sig med stormsteg och jag skall uppdatera mina värmesystem lite.

En flispanna skall installeras i ett hus och en ny soltank skall in i ett annat.

Till flispannan finns ingen tank och till solvärmen har jag en
strömsnäspannan 500lit med beredare och solslinga, som skall slängas ut, behöver jag nämna anledningen? det här med skiktning och låga värmeförluster...

Så vad finns det för tankar igentligen, tycker att jag har ganska bra koll på utbudet, eller har jag? Tycker inte det finns något hos rörmokarnas grossister som håller måttet.
Akvaterm solar är högintressant med det borde väl finnas andra i samma klass eller?

Till flispannan skall jag ha 1000liter med förvärmning och ett varmvattenuttag på minst 45lit/min
Till solvärmen skall jag troligast ha 2st 750lit (eldar med ved under vintern)

Inget GDS med lösull och kondensrost...

Ös på med förslag.
 
Har själv köpt av Husqvarna tanksvets. Bra pris och de gör den som du vill ha den.
 
Ska du ha en färdigisolerad tank så kanske Frölings tankar med 10cm PURskumisolering kan vara något?
 
Tanksvets har väl inga isolerade över 750lit?

Såg även att dalatanken fanns i 950liter.

Frölings? Vart hittar man priser på dom?
 
Vet ej med tanksvets, har själv en 750 lit isolerad, kanske värt att slå en pling och kolla upp?
 
Fröling
850 liters med skiktrör 646 euro, 95 mm isolering dito 298 - 433 euro.
850 liters med skiktrör och solslinga 1 002 euro.
850 liters med skiktrör och varmvattenslinga som ger 60 kw vid 80 grader eller 405 liter 45 gradigt vid 70 grader i hela tanken vid start 2 011 euro.
850 liters med skiktrör och varmvattenslinga som ger 60 kw vid 80 grader eller 405 liter 45 gradigt vid 70 grader i hela tanken vid start och dubbla solslingor 2 618 euro.
Sen finns naturligtvis andra storlekar också.

Allt enligt Frölings Europeiska bruttoprislista.
 
Detdär är priset utan isolering tror jag, har för mig att 10cm isolering kosta typ 300euro, fast det var nog 1 år sedan jag kollade..
 
Jupp, till 850 lit fanns två uppgifter, 298 och 433 euro så det måste röra sig om en "de luxe" och en "grand luxe" variant.
 
Tank svets har lösa isoleringar till 750 tankar att köpa till har för mej han pratade om 2 olika tjocklekar,var där förra helgen och hämtade en tank.
Slå dom en pling,riktigt bra service och bemötanded^_^b
 
henken67 skrev:
Slå dom en pling,riktigt bra service och bemötanded^_^b
Det är dagens sanning, riktigt trevligt att göra affärer med dem.
 
Jag köpte strömsnästankar med purisolering och tyckte att det blev lite väl varmt i panncentralen isolerade med stenull utanpå puren nu är det mycket bättre.(ca 25-50 cm) Altså fick jag bestämma idag hade jag köpt oisolerade tankar och isolerat själv. Sänkte temperaturen ca 5 grader i panncentralen iom isoleringen, stålreglar och gips utanpå stenullen.
 
Nu har jag äntligen hittat tankar som fyller de krav jag är ute efter, dom är väldigt lika frölings men med borttagbara slingor och bättre priser. Troligtvis tillverkas dom lika som fröling i tyskland eller österrike.

6bar och 5års garanti på alla tankar var det också, så det kan inte vara nå dåliga grejjer.

Till soltanken hade dom en 500liters som var vaxfylld, tydligen så blev skiktningen klockren iochmed att det kallare vaxet stelnade. Sen var den byggd helt i gjuten plast och med kopparslingor för varmvatten sol värme etc.

Men priset på den vaxfyllda var lite väl högt nästa 40 000:- förvisso dubbelt så lång livslängd som en vanlig tank samt alltid perfekt skiktning och vaxet kunde tydligen lagra mer energi i samma volym än vad vattnet kunde.
Så den motsvarade kanske ungefär 750lit

Ja det är nog den bästa tanken man kan få tag i men ska nog fundera lite över priset och om det är värt det.

Någon mer som vill vara med och dela på frakten? PMa mig isåfall.
 
40k för en tank? Det kan man ju köpa en platsbyggd 15kubiktank för...
 
Ja priset är lite för högt, och konceptet okänt i sverige, så det blir två vanliga tankar.
Men det var en riktigt smart lösning.


Platsbyggd 15kbm tank för 40 000:-? vart köper du det?
Finns det ens platsbyggda tankar som klarar 1,5bar?
 
Redigerat:
5kbm kan du nog få för 40.000, knappast 15kbm ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.