Vet att det finns färdigarmerad betong med ståltrådsbitar i när man köper färdig betong, men finns den i säckar så att man kan blanda själv?

Anledningen till att jag undrar är att frugan är konstnärligt lagd och brukar gjuta diverse kreationer, typ Rabarberblad osv.
Ett stort problem vid sådan gjutning är ju armeringen, det är svårt att få kycklingnätet i mitten!
 
Det finns vad jag vet inte någon sådan betong att köpa. Däremot kan du ju säkert få tag på, eller göra egna, armeringsbitar. De trådar som är i den färdigarmerade betongen är vanliga bockade ståltrådsbitar. Hör efter med någon betongfabrik ifall du kan få köpa en mängd ståltråd och släng det i din egenblandade betong.
 
Milkshaken
Men Magnus visst finns det väl fiberbetong,, alltså den med stenullsfiber i den var ju starkare och föramerad ,,, eller har jag helt glömt bort???
 
Milkshaken skrev:
Men Magnus visst finns det väl fiberbetong,, alltså den med stenullsfiber i den var ju starkare och föramerad ,,, eller har jag helt glömt bort???
Hmm det är möjligt, inget jag känner till.. Men visst, det låter väl som en "rimlig" produkt i alla fall... :)
 
Strålande!

Jag ska hasta iväg till närmsta byggvaruhus och fråga efter fiberbetong!

Tackar!
 
hmm ABS 318 fiberförstärkt golvspackel måste funka klockrent....
 
Det borde funka. Hårt blir det i alla fall
 
Jag har en granne som gjutit sitt garagegolv med sådant, så det borde ju hålla för lite skulturer också. tror det kallas självarmerade betong.

ring och kolla med någon betongleverantör, dom vet nog du pratar om.

/benny
 
Nu är vi inne på avancerade saker, och betong är inte mitt område, men:

Vägverket har exprimenterat med stålfiberarmeradbetong. Jag tror att de provade både asfaltbetong och cementbetong. Vad jag minns av dngn redogörelse så uppstod ett antal praktiska problem.

Kan du inte använda hönsnät?
 
Man kan beställa betong med stålfiber- eller polypropenarmering.
Stålfiberarmeringen kan ersätta eller komplettera den traditionella armeringen.
Armering med polypropen används mest för att minska mängden/storleken på de krympsprickorna som kan uppstå under härdningsförloppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.