Hej
Jag har en lite udda fråga. Men det verkar finnas behöriga elkillar här på forumet.
Har just flyttat in i ett nybyggt hus men elektrikern har inte gjort en färdiganmälan till nätägaren (Vattenfall).
Just nu kommer elen via byggskåpet och en skarvsladd ner till inkommande servisledning.
Nätägaren behöver alltså skarva servisledningen på ett ställe samt sätta upp elmätare i fasadskåpet.
Nu kommer själva frågan:
Jag har varit på elektrikern om att skicka in färdiganmälan men inget har skett och nu får jag inte tag på honom.
Svarar inte på telefon eller mejl.
Kan en annan elektriker göra detta och framför all vill han. Innebär en färdiganmälan att den som gör den på något sätt tar ansvar för installationen i huset?
Vad har ni för uppfattning om detta?
/bosv
 
L
Tråkigt men händer , man vet inte bakgrunden
En färdiganmälan skall göras av den som har anmält anslutningen
Ring vattenfall och tala med nyinstallation/anslutning i ditt området , samt ha namn på
el-gubben samt alla uppgifter för din fastighet till hands . ( inte någon kundservis dom vet inte ett jota om sådant här ) om hur det är , en annan kan göra anmälan , den är för att dom ska koppla in ordinarie ström
Då kommer den andra att stå för anslutningen men inte för el i huset , har ett visst ansvar och
vill kanske titta på olika saker , samt ta betalt för det
 
"Jag intygar att installationsarbetet är utfört enligt ovan lämnade uppgifter, gällande föreskrifter och gällande installationsbestämmelse."
Brukar det stå på färdiganmälan där man skriver under, så för att göra en anmälan vill dom allra flesta installatörer förvissa sig om att arbetet verkligen är utfört efter konstens alla regler.
Många installatörer vill över huvud taget inte göra an anmälan om dom inte har gjort jobbet.
 
L
E elmont skrev:
"Jag intygar att installationsarbetet är utfört enligt ovan lämnade uppgifter, gällande föreskrifter och gällande installationsbestämmelse."
Brukar det stå på färdiganmälan där man skriver under, så för att göra en anmälan vill dom allra flesta installatörer förvissa sig om att arbetet verkligen är utfört efter konstens alla regler.
Många installatörer vill över huvud taget inte göra an anmälan om dom inte har gjort jobbet.
Javisst är det ett aber med detta , men vad gör en kund om installatören gått hädan ?
 
Man försöker få någon annan att bedöma jobbet och om denne anser det är ok så kan h*n göra en färdiganmälan. Men det är ju alltid den behörige som har avgörandet i sin hand.
Skulle jag bli tillfrågad om jag kunde göra en färdiganmälan och jag misstänkte att någon obehörig gjort jobbet så tror jag knappast jag skulle "skriva på" oavsett vilka pengar som jag blev erbjuden.
Det handlar lite om principer, duger inte mina tjänster ena gången så så ska man inte komma och be om hjälp när det har "skitit" sig.
 
L
E elmont skrev:
Man försöker få någon annan att bedöma jobbet och om denne anser det är ok så kan h*n göra en färdiganmälan. Men det är ju alltid den behörige som har avgörandet i sin hand.
Skulle jag bli tillfrågad om jag kunde göra en färdiganmälan och jag misstänkte att någon obehörig gjort jobbet så tror jag knappast jag skulle "skriva på" oavsett vilka pengar som jag blev erbjuden.
Det handlar lite om principer, duger inte mina tjänster ena gången så så ska man inte komma och be om hjälp när det har "skitit" sig.
Har inte sagt något om fulel , sa installatören och han har gjort föranmälan , då är han behörig , så någon kommentar till det behövs inte
 
Det är ingen fulel. Jag har kollat elektrikerns f-skatt och behörighetsbevis.
Det har inte gjorts någon föranmälan då el fanns i en sommarstuga på tomten.
Något har hänt inom killens familj.
Så jag sitter med 'svarte petter' och möts av elmonts inställning:
E elmont skrev:
Det handlar lite om principer, duger inte mina tjänster ena gången så så ska man inte komma och be om hjälp när det har "skitit" sig.
 
I det här fallet så står det inget om någon föranmälan bara byggström och byggström kan vem som helst beställa (utan att ha någon behörighet). Så det kan mycket väl vara en utan behörighet som gjort jobbet.
Ps
Är det en behörig som "bevisligen" utfört arbetet torde det inte vara så svårt att få någon annan att göra färdiganmälan. För då kan man ju ta för givet att allt är gjort som det ska vara. Men bara så ni ska veta händer det då och då att någon obehörig vill att man ska "skriva på".
 
E elmont skrev:
Är det en behörig som "bevisligen" utfört arbetet torde det inte vara så svårt att få någon annan att göra färdiganmälan. För då kan man ju ta för givet att allt är gjort som det ska vara. Men bara så ni ska veta händer det då och då att någon obehörig vill att man ska "skriva på".
Nej det är ingen utan behörighet som gjort jobbet. Som jag skrev förut har jag kollat.
Jag har också varit på plats under bygget. Det har ju tagit några månader att färdigställa.
Men som jag förstått det är det inte den som gör jobbet som måste ha behörighet utan 'bara' den som har företaget. Flera gånger har det varit andra som jobbat.
Elektrikern var i alla fall med på slutsamråd med kommun och kontrollansvarig.
 
Med att "göra jobbet" menar jag naturligtvis den som tagit på sig uppdraget dvs firman där den behörige samt elektrikern är anställda.
Elektriker = den som gör jobbet på plats
Elinstallatör= den som har behörighet och oftast inte är ute på byggen utan i första hand har administrativa sysslor.
 

Bästa svaret

L
Om det varit en sommarstuga där och servisen kapats , så är det inte en nyanslutning , enbart omläggning av annan kabel och uppsäkring som avses
Ska inte vara några problem att få någon annan att göra en färdiganmälan
E elmont skrev:
Med att "göra jobbet" menar jag naturligtvis den som tagit på sig uppdraget dvs firman där den behörige samt elektrikern är anställda.
Elektriker = den som gör jobbet på plats
Elinstallatör= den som har behörighet och oftast inte är ute på byggen utan i första hand har administrativa sysslor.
NU hoppar vi över det mer eller mindre byråkratiska , TS har problem som ska förhoppningsvis
gå att ordna
 
Sedan 1/7 2017 gäller nya regler. Ni kan glömma allt ni vet om ”den behörige”. Det är en representant från elinstallationsföretaget som ska skriva på färdiganmälan. Det behöver inte vara någon med auktorisation.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Fredrik!

Betyder det även att det gamla kravet från nätägaren om att behörig elinstallatör måste registreringsanmäla sig lokalt för att få arbeta på anläggning i nätägarens område är borta?

Mvh
ljus
 
Den frågan måste respektive nätföretaget besvara. De gör som de vill med sina register. Men jag har tagit upp med Energiföretagen ( f.d Svensk Energi ) att de bör upprätta nya riktlinjer för sina medlemsföretag m.a.p de nya reglerna.
 
  • Gilla
Ljus
  • Laddar…
Tänkte bara lämna lite feedback.
Det har ordnat sej nu. Trots stora svårigheter att få någon elektriker som över huvud
taget ville komma och titta. Många hade den inställning som elmont framförde.
E elmont skrev:
Det handlar lite om principer, duger inte mina tjänster ena gången så så ska man inte komma och be om hjälp när det har "skitit" sig.
Till slut fick jag en bra kontakt med en som kunde hjälpa mej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.