Jag fick bygglov för en garagebyggnad och lite senare till en verkstadsbyggnad, båda färdiga och äldre än 10 år men färdiganmälan för båda blev aldrig skickat till kommunen. Nu skall jag sälja fastigheten, vad gör jag för att slippa ev efterspel, haft huset 17 år , nybyggen ca 12 år
.
 
D09
1. Pratar med kommunen om bygglov i efterhand eller om det går att lösa på ett snyggt sätt.

Eller

2. Informerar köparen om problemet och lämnar underlag för att det har gått 10 år sen byggnaderna togs i bruk.
 
Det du inte sökte var ett slutbevis. Det behövde man inte enligt gamla PBL (Det var inget krav). Det är bara att sälja och uppge på mäklarblanketten att allting har bygglov. Vill du vara 100% säkert så ringer du och frågor kommunen om det finns bygglov på allt.

Så bara var lugn.
 
Tackar så mycket för informationen, då kan jag sluta oroa mig för detta
Vepsä
 
Hade mäklare hemma idag, det finns ett kolumn där det frågas om det finns erforderliga bygglov med åtföljande slutbesiktning? Vad skall man svara på det för jag har inte slutbesiktigat garaget och verkstadsbyggnaden ?
 
Sanningen?
 
Det förstår jag men hur gör jag nu för att få rätsida på eländet, till saken hör att han som ritade allt och var kvalitetsansvarig dog i en bilolycka innan allt var klart.
 
D09
... Postade i fel tråd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.