Hej

Jag ska bygga ett Attefallshus och genom blocket har jag fått tag på färdiga väggelement gratis.
Plåt-isolering-plåt. Eftersom killen inte skulle använda grejorna som var kvar har han haft dom legat ute i regn rusk. Jag har inte varit och hämtat grejorna än (är drygt 10 mil att åka). Han jag fått dem av säger att det är väggblock som vanligtvis används till att bygga varuhus mm. Jag skulle kunna tänka mig att det är paroc väggblock eller något liknande. Jag hade tänkte regla med trä och ställa dessa emellan.

Så frågan är om väggblocken tål att ligga ute och bli blöta? Jag förstår att jag inte kan slå upp väggen utan att låta väggblocken torka först (vet inte hur fuktig dom är)

Tack på förhand!
Jonas
 
Det låter lite vanskligt.

Vatten tar sig ju in överallt om det inte är hermetiskt förseglat, och det är det väl knappast här.
Men ut kommer ju inte vattnet, det ligger kvar fångat av isoleringen.

Så med lite solvärme kanske det blir rena fermenteringsfabriken inne i väggblocken.


OBS, ovanstående är mina pessimistiska gissningar.
 
OK, a så kan de ju faktiskt vara. Att det har kommit in vatten som sen inte torkar/hittar ut.

Ser gärna att någon mer svarar, kanske någon som har arbetat med färdiga väggblock?

/jonas
 
är det inte pu skum i dom där? då borde det ju inte kunna komma in nåt vatten i dom eller?
 
Vet inte riktigt. Men borde väl vara något ganska stabilt, som håller stabiliteten i blocken. De var nästan 100 kvm väggblock. I l
storleken 1,2 x 7 m. Men många block tror jag var avkapde, hoppas inte de är något som gör att de kommit in vatten.
/jonas
 
Har hämtat ett lass nu, men måste försöka få tag på ett större öppet släp.
Fick bara med 20 kvm och det rör sig om nästan 100 kvm.

Blocken måste vara någon annan typ, tror de är typ någon form av hårdare gullfiber emellan plåtarna.
Tror inte fukten är någon fara ändå, för verkar som han ändå hade haft dem bra övertäckta, för kändes torra.

Ett jäkla berg med isolering blir de när dom inte är ihoppressade som vanlig isolering vid frakt.
Jag kommer att behöva ca 50 kvm i väggarna, en tanke jag har är att visst borde jag kunna ha dessa block i vägg och tak också?
I och med plåtarna kanske jag inte ens behöver ha någon blindboten i bjälklaget?
/Jonas
 
De är nog sandwich paneler med stenull i för dom ser ut som dem på länken du skicka.

Även om dom ska monteras utanpå reglarna så borde dom väl gå att montera emellan? För annars blir ju väggen så tjock och jag vill spara plats.
Eventuellt jag måste sätta en isolerremsa på kanterna bara, för plåten sticker ut lite från isoleringen...
/jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.