Ska bygga altan i vår och undrar om det är större risk för sättningar, ifall man använder färdiga plintar istället för att gjuta egna.
 
I båda fallen gräver du ett hål vilket innebär att botten i hålet inte är orörd, dvs sättningsrisk finns. Använder du färdiga plintar kan du gräva 5-7 cm exra och bottna med trög grovbetong som du sedan ställer plinten i. Tryck till och justera. Plinten bränner fast i betongen. Så har jag gjort och det sätter sig aldrig!
Använde 70cm plintar.
Mindre jobb och plintarna kostar ca 90 kr st. Gjuter du själv kan resultatet variera.
 
Tror inte det, om de bara håller rätt längd; du ska ju helst ner till frostfritt djup.

Själv så blev det till att göra egna, eftersom jag behövde ner en knapp meter plus en halvmeter över mark för att kunna lägga bärlinan direkt på stolpskon (enkelt).

En annan fördel med att göra egna är att man enklare fixar till en "fot" på botten genom att lyfta upp pappröret lite och låta lite betong rinna ut. Stabilt!

Men, det är ju desto enklare med färdiga...  :)
 
Okej, men jag bor i Skåne och klarar mig långt med 70 plintar. Finns ju även 90 plintar om det är behovet. Höjden kan man enkelt reglera med 95x95 stolpe. Stolpen fästs innan plinten sätts på plats. Loda sedan efter stolpen och du har en spikrak plint. Fyll på med grus och packa efter hand medan du kollar lodet.

Visst, stolpen kanske inte skall vara 1½ meter över plinten men mellan 50 -100 cm är ju hur stabilt som helst.

Tyckte det var för mycket bök med att blanda betong och kapa armering till 10 plintar.

Vad kostade dina hemagjorda plintar?
 
ante skrev:
Vad kostade dina hemagjorda plintar?
Det var ju ett tag sen, men till 6 plintar gick det åt 12-13 säckar grovbetong, 6 armeringsjärn, 3 formrör och 6 stolpjärn. Runt 150-200 per plint skulle jag tro. Blev väldigt lätt att bara lägga bärlinorna på resp plintrad, vilket jag gjorde innan betongen brann (pallade förstås upp bärlinan på rätt höjd och i våg...). Betongen blandade jag i skottkärran, eftersom jag inte orkade åka och låna en blandare.

Om man kör med långa plintar eller extra stolpar spelar nog ingen större roll, priset blir nog ungifär det samma och jobbet med.
 
En skottkärra duger till mycket...!

Köpte mina plintar från ett "riktigt" byggvaruhus. Inte några halvtaskiga plintar som går av på mitten. Med rabbat på dessa kostade de mig 85 kr st. Stolplängd 50 cm, 32 kr lpm = 16 spänn styck. Totalpris med 2st M10 100 blev ca 115 kr st.
Visst, det kanske är smidigare med hemmagjutna plintar om djupet blir mer ärn 70, de väger ju en del när de skall lyftas på plats.

Har dock hört att resultatet kan variera och att risken för luftfickor är större ju djupare plinten är. Fast det är väl min oerfarenhet av betongarbete som hindrat mig.

Var man till sin sak... ;)
 
jag körde med jordborr och gjöt själv dåvet man att det håller. :)
 
kabeldr skrev:
jag körde med jordborr och gjöt själv dåvet man att det håller. :)
Behöver man ändå ett rör eller gjuter man direkt i hålet?
 
Jesca_j skrev:
[quote author=kabeldr link=1144909580/0#6 date=1148323289]jag körde med jordborr och gjöt själv dåvet man att det håller. :)
Behöver man ändå ett rör eller gjuter man direkt i hålet?[/quote]

Jag körde med rör iallafall, skulle dessutom upp några dm över markytan.
 
dalle skrev:
[quote author=Jesca_j link=1144909580/0#7 date=1148329695][quote author=kabeldr link=1144909580/0#6 date=1148323289]jag körde med jordborr och gjöt själv dåvet man att det håller. :)
Behöver man ändå ett rör eller gjuter man direkt i hålet?[/quote]

Jag körde med rör iallafall, skulle dessutom upp några dm över markytan.[/quote]


fråga: Kan man gjuta direkt i hålet och få ett bra resultat? och vilken typ av betong är att rekomendera?
 
Mycket bättre att köpa färdiga plintar.
Jag gjöt egna och köpte även en del färdig gjutna.
De som jag köpte färdig gjutna var så myclet enklare att jobba med.
Det var bara att ta spettet och "knäcka" dem dit man vill ha he dem och skriva dit bärlinan.
Skall du gjuta egna skall du använda papprör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.