Hej alla, jag håller på och planerar ett nytt snickeriprojekt hemmavid i form av ett golvur. Är det någon som vet av om man kan köpa färdiga kolumner i mahogny typ "på löpmeter"? Som de på bilden jag bifogar...

Del av ett golvur med detaljfokus på smala mahognykolumner markerade med röda pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har hittat en intressant YouTubefilm där en kille gör dylika med sin handöverfräs men de han gör är rätt grova och de här blir ca 25 mm i diameter bara och jag vet inte om det går att svarva och sen fräsa så pass långa & tunna delar utan att dom går av...

https://www.youtube.com/watch?v=_cLmg_4kKNg

Men det kanske går om man stöttar ämnet undertill under tiden man fräser de längsgående spåren... Man måste ju ta det väldigt försiktigt också med tanke på det relativt klena fräsverktyget.

Men som sagt, någon som sett om det finns firmor som säljer dylika kolumner? Själva metallbeslagen upptill/nedtill på pelarna finns att köpa har jag sett...

/Rikard
 
Om du inte vågar svarva kolonnerna, kanske ett sådant här verktyg kan vara ett alternativ?

Träverktyg för formning av kolonner på ett arbetsbord med sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
De korta kolumnerna borde jag kunna få till tycker jag (har en träsvarv), har svarvat ännu tunnare delar tidigare men så långa som de nedre kolumnerna har jag aldrig gett mig på. Men ingen kommer ihåg en fegis :)

Vad kallas de där små handverktygen?

Jag vill ju göra så mycket som möjligt av uret men urtavla och själva urverket ska jag köpa till den. Har ett annat klockprojekt på gång också men där ska jag göra själva urverket också (med "hjul" i plywood)...

/Rikard
 
Microkatten
Det var ett skojigt projekt att göra ett golvur, med både fodral och urverk i trä! Du känner säkert till urmakare från historien som har gjort urverk av trä. En av de mest berömda är 1700-talsurmakaren John Harisson, mannen som löste longitudproblemet. Han gjorde sina urverk i ek men använde pockenholz i lager, då träslaget är oerhört hårt och självsmörjande.

Du måste starta en projekt-tråd om ditt klockarbete! :)
 
rikard454 skrev:
Vad kallas de där små handverktygen?

/Rikard
De kallas för rundstavsfräsar, fast jag tycker det verkar lite fel, de är ju snarare små hyvlar.
Jag kallar dem ibland pinnvässare.
 
En liten uppdatering, har läst på om svarvning och man kan ha "stöd" till längre/tunnare svarvämnen - hittade till och med byggbeskrivningar på YouTube hur man kunde bygga dessa med hjälp av inlineshjul exempelvis.

Så jag ska prova att göra en sådan där "spindle steady rest" och sen ge mig på kolumnerna :)

/Rikard
 
Tänk på att när du klyver dom sedan så försvinner massor av radien så det blir inga kvartsstavar. Ett sätt att komma undan det är att göra fyra delar som du limmar i hopp med obs dubbla tidningspapper obs. Tycker du att det käns läskigt att svarva pelarna efter som det är fyra delar limmade. Kan du sätta slangklämmor i ändarna. På så vis försvinner inget material när du tar isär dom sedan. Och spåren behöver du inte fräsa. Utan du kan skära först med ett bildhuggarjärn sedan skrapar du det sista. Efter som du förmodligen måste göra skrapan själv kan du passa på och göra alla spåren på skrapan. På det viset blir spåren jämna och fina på pelarna
 
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.