Har beställt ett enkelt förråd/friggebod som byggsats. Det ska vara kallförråd för trädgårdsprylar
I satsen ingår 34x70mm reglar men dessa tänkte jag ersätta med tryckimpregnerade i 45x70 alternativ 45x95.

Tänkte ställa det på plintar enligt ritning från levarntören. Se bild nedan.
Bärlinan i mitten tänkte jag bara lägga på betongplattor men till främre och bakre raden tänkte jag köpa färdiga betongplintar med fasta plintjärn.
Tänkte väga in plintarna noga så att reglarna kan vila direkt på plinten. Dock kommer jag då behöva kapa plintjärnen då regeln bara är 70-95mm hög och plintjärnen sticker upp 175mm. Det kommer då innebära att jag bara kan nyttja det ena/nedre hålet på plintjärnet.
Kommer det att funka ändå tror ni? Eller är det risk för att det blir instabilt i horisontell ledd att det ochklappa ihop som en fällkniv?

Teknisk ritning av en metallkonstruktion med måttangivelser och detaljer markerade, förmodligen för byggnation eller tillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Betonpelare med två metallstänger; teknisk ritning med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gör så, det blir bra och stabilt. Många(även jag) ställer boden direkt på leca block utan plintjärn och min bod har nu klarat av ett antal stormar utan att röra på sig . :)
 
  • Gilla
stugfar och 1 till
  • Laddar…
S
Kommer det att funka ändå tror ni?
Ja
Eller är det risk för att det blir instabilt i horisontell ledd att det ochklappa ihop som en fällkniv?
Nej.

Du kan borra ett nytt andra hål i plintjärnet, om oron skulle gnaga.

Du kan också överväga plintar med stolpskor istället. Plintjärnen är till för t.ex. staketstolpar, därav höjden.

Red: i likhet med föregående inlägg har jag en frigga med mycket bristfällig förankring i plintarna som inte heller har rört sig trots minst två stormar.
 
  • Gilla
Stuff
  • Laddar…
lyckograbben lyckograbben skrev:
Gör så, det blir bra och stabilt. Många(även jag) ställer boden direkt på leca block utan plintjärn och min bod har nu klarat av ett antal stormar utan att röra på sig . :)
Tack för svar!
Lecablock överväger jag också som ett alternativ men tycker att det lite sämre ur ett rent estetiskt perspektiv då plintarna är liiite snyggare än lecablocken. Förrådet kommer att stå fullt synligt från altanen så jag kanske kommer att störa mig på lecablock ;)
 
  • Gilla
lyckograbben
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.