Får man fängelse om man installerar en LLVP i ett nytt hus som redan har en el patrong på 4.5 kW?
 
Jag förutsätter att du äger huset.
Svaret är nej.
 
Böter?
Stryk?
 
Vet inte om mitt sinne för humor fallerar här, men jag tror inte att jag fattar någonting av den här tråden. Är den seriös?
 
Den är seriös. Min vän byggde nyligen nytt med nya kraven. FLVP med 4.5kW strypt elpatrong.
Nu inreder öv. Har tänkt att monteta LLVP för kylans skull och 4 kW el radiatorer. Frågan är vad händer om 2 år då energideklarationen lämnas in. Och myndigheterna ser han förbrukat 100kWh/kvm i stället för 55.
 
hempularen skrev:
Vet inte om mitt sinne för humor fallerar här, men jag tror inte att jag fattar någonting av den här tråden. Är den seriös?
Lite humör skadar ingen.
;)
 
kamilenski skrev:
Den är seriös. Min vän byggde nyligen nytt med nya kraven. FLVP med 4.5kW strypt elpatrong.
Nu inreder öv. Har tänkt att monteta LLVP för kylans skull och 4 kW el radiatorer. Frågan är vad händer om 2 år då energideklarationen lämnas in. Och myndigheterna ser han förbrukat 100kWh/kvm i stället för 55.
Han lär ju knappast få fängelse. Jag skulle gissa på att kanske nån straff-miljö-skatt?
 
Den installerade eleffekten kan ju kopplas före värmeelmätaren, kommer inte att synas som elvärme utan det blir hushållsström som går att skylla på många datorer och annat vilt leverne.

Protte
 
prototypen skrev:
Den installerade eleffekten kan ju kopplas före värmeelmätaren, kommer inte att synas som elvärme utan det blir hushållsström som går att skylla på många datorer och annat vilt leverne.

Protte
Eller ännu bättre.. koppla den före kraftbolagets mätare? :rolleyes::cool:
 
Mikael_L
Får man slutbevis innan husets energianvändning är uppmätt?
 
Mikael_L skrev:
Får man slutbevis innan husets energianvändning är uppmätt?
Ja. Men 2 år efter att husets tagits i bruk ska en ny energi deklaration lämnas in. Det enda positiva (än) att det skall ske enl sk egen kontroll. Men dom kan hitta på annat djävelskap...
 
Man får väl för sjutton ha fönsterna på vid gavel hela vintern on man vill?!

Eftersom det inte är fängelsestraff på att förbruka hur mycket el man vill, kan Storebror inte komma in och göra husransakan för att kolla vad du använder värmen till (förutsatt att du inte odlar marijuana, förstås ;))
 
Jag är fortfarande inte riktigt med. Kanske beror det på mina bristfälliga kunskaper om frånluftsagregat. Om du ökar boarean genom att inreda vinden, så måste du väl få installera en värmepump för att värma den ytan? En LL värmepump är väl skapligt effektiv?

Eller är problemet att den inredda vinden är ett svartbygge?
 
hempularen skrev:
Jag är fortfarande inte riktigt med. Kanske beror det på mina bristfälliga kunskaper om frånluftsagregat. Om du ökar boarean genom att inreda vinden, så måste du väl få installera en värmepump för att värma den ytan? En LL värmepump är väl skapligt effektiv?

Eller är problemet att den inredda vinden är ett svartbygge?
Nej. Inget svartbygge.

Men lathet. Han vill inte dra upp vattenburen / radiatorer. Det blir billigare med Rustas el radiatorer.
LLVP är tänkt att placeras i trappan. Sommartid skall den blåsa ner kall luft (AC). Vintertid varm luft till öv.
I övrigt skall öv vara bara tränningsrum.

1.
Problemet är att enl BBR16 får man inte ha mer än 4.5kW för uppvärmning/vv. Gäller boarea.
Med en LLVP samt 4 x 800 W radiatorer kommer man upp till 9kW! Spelar ingen roll hur mycket man nyttjar.
Effekten är för stor. Fom 1 jan 2010 får man inte ha så mycket!

2.
Med LLVP sommartid som AC är det garanterat att man spränger 55kW/kvm vallen.
Som jag förstår saken, blir man tvungen att förklara sig varför förbrukningen är så hög. En på Bo Verket så till mig att själva vet dom inte hur dom ska handskas med situationen. Men som det ser ut idag (dom hade interna diskussioner) kommer en ursäkt som "jag duschar 4 ggr/dag) vara accepterbar.

3.
Det kan hända att ev. straff för övriga införs. Men säker var han inte.

Alltså.
Dom tar nya BBR 16 och med tanke på energikraven vet inte själv hur dom ska agera om 2 år!

Piskrapp? :blushing:
 
Fängelse i högst 1 år är den normala påföljden för detta. Är du förstagångsförbrytare kan du få fotboja istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.