Hej har fällt några aspar, behöver lite tips på bästa sättet att göra sig av med dels stammarna och grenverket? Träden va totalt ca 20-30m höga. Stammarna på bredaste är ca 50-60cm diameter.
Mvh
 
Såga upp det till rätt dimension och hyvla till bastulavvirke.....
Annars hade det varit bra att lägga ut det på blocket att "ved gratis mot hämtning" riset vill nog inte många ha, det går att hyra en trådgårdsflisare/kompostkvarn om du inte har en själv. Aspflis/spån kan vara intressant för djurägare.
Mvh P-A
 
Såga upp i 30cm bitar, ta ett snyggt kort på travade kubbar och lägg på blocket för avhämtning. Försvinner på ett par dagar.
 
MathiasS skrev:
Såga upp i 30cm bitar, ta ett snyggt kort på travade kubbar och lägg på blocket för avhämtning. Försvinner på ett par dagar.
Måste man såga upp och trava? Kan man inte åtminstone slippa trava? ;)
 
Jag ser bara hur snabbt hämta-gratis-annonserna försvinner.

Först försvinner det som ligger prydligt travat och kapat intill vägkanten.
Sedan försvinner det som är kapat men utspritt i skogen.
Därefter det där du behöver kapa själv (vilket verkar vara segt att bli av med).
och dom som vill ha betalt blir inte av med det alls annat än om det är en större mängd träd, för då vaknar helt andra aktörer.
 
MathiasS skrev:
Jag ser bara hur snabbt hämta-gratis-annonserna försvinner.

Först försvinner det som ligger prydligt travat och kapat intill vägkanten.
Sedan försvinner det som är kapat men utspritt i skogen.
Därefter det där du behöver kapa själv (vilket verkar vara segt att bli av med).
och dom som vill ha betalt blir inte av med det alls annat än om det är en större mängd träd, för då vaknar helt andra aktörer.
Ok, kapning gäller alltså. Accessen här är enkel, så travning borde ju inte behövas då ;)

Hur stora mängder är "större mängd" ;)
Vi har en bok här som är som 4-5-6 björkar, eller nåt, i storlek, minst.
 
Jag vet inte. Jag tänker mig att privatpersoner är sällan intresserade av mer än några träd, men den som hämtar med lassbil behöver ha en rejäl trave för att göra sig besväret.
 
  • Gilla
rtoiv
  • Laddar…
thomasx skrev:
Ok, kapning gäller alltså. Accessen här är enkel, så travning borde ju inte behövas då ;)

Hur stora mängder är "större mängd" ;)
Vi har en bok här som är som 4-5-6 björkar, eller nåt, i storlek, minst.
Bok är inte ved, det är möbelvirke, inbringar rejält tillskott i kassan om man sågar upp det!
 
Pagno skrev:
Bok är inte ved, det är möbelvirke, inbringar rejält tillskott i kassan om man sågar upp det!
Tack, men jag har redan 5 stockar ek som ligger och väntar på att bli uppsågade till möbelvirke.

Kom och hämta boken du, vettja ;)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Sådär tack för svar! Bokat in en flismaskin till näst nästa helg. Kapat träden i klubbar ska bara släpa fram alla grenar närmre framsidan. Får väl se hur mycket av flisen jag blir av med kanske blir så att jag beställer en container sen o slänger överblivet.
 
D09
Busten skrev:
Sådär tack för svar! Bokat in en flismaskin till näst nästa helg. Kapat träden i klubbar ska bara släpa fram alla grenar närmre framsidan. Får väl se hur mycket av flisen jag blir av med kanske blir så att jag beställer en container sen o slänger överblivet.
Släng flisen i sopsäckar. Perfekt för kompost 😋
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.