Halloj!
Vi håller på att renovera ett torp och ska inreda vinden. Eftersom det är trångt så skulle vi vilja hitta en lösning gällande trappen upp dit så den tar så lite utrymme som möjligt. En tanke vi har är en fällbar lofttrappa. Det enda kruxet är hur man, om man är på övervåningen, fäller ut trappen om den är infälld.
Nån som har nån tanke/tips?

bifogar foto på var trappen är tänkt att vara
 
Schersmin Schersmin skrev:
Halloj!
Vi håller på att renovera ett torp och ska inreda vinden. Eftersom det är trångt så skulle vi vilja hitta en lösning gällande trappen upp dit så den tar så lite utrymme som möjligt. En tanke vi har är en fällbar lofttrappa. Det enda kruxet är hur man, om man är på övervåningen, fäller ut trappen om den är infälld.
Nån som har nån tanke/tips?

bifogar foto på var trappen är tänkt att vara
Inget foto?
 
BengtH BengtH skrev:
Inget foto?
 
  • Jackor som hänger på en knopplist i en hall med träpanel och vitmålat tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu då?
 
Kanske en brantare fast trappa med halvsteg kan funka istället för en fällbar? Den tar inte så mycket plats. Så här ser det ut uppifrån mitt loft i fritidshuset. Gäller bara att man håller reda på vänster och höger fot ;)
Vy uppifrån på en brant trätrappa med halvsteg i ett loft, fot syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
bodda olsson och 2 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kanske en brantare fast trappa med halvsteg kan funka istället för en fällbar? Den tar inte så mycket plats. Så här ser det ut uppifrån mitt loft i fritidshuset. Gäller bara att man håller reda på vänster och höger fot ;)
[bild]

Ja det är ett alternativ. Känns lite läskigt dock. Lätt att missa trappstegen känns det som. Men tack för inspirationen
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Schersmin Schersmin skrev:
Ja det är ett alternativ. Känns lite läskigt dock. Lätt att missa trappstegen känns det som. Men tack för inspirationen
Komplettera den med handtag på bägge sidor blir den säker.
 
  • Gilla
Schersmin och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kanske en brantare fast trappa med halvsteg kan funka istället för en fällbar? Den tar inte så mycket plats. Så här ser det ut uppifrån mitt loft i fritidshuset. Gäller bara att man håller reda på vänster och höger fot ;)
[bild]
Hej! Vad är måtten på din trappa? Jag har ett liknande behov och måste upp 2,7 meter men har egentligen bara plats på djupet för trappan ca 80cm. Hur djup är din?
 
F fredrik1234 skrev:
Hej! Vad är måtten på din trappa? Jag har ett liknande behov och måste upp 2,7 meter men har egentligen bara plats på djupet för trappan ca 80cm. Hur djup är din?
Den är i fritidshuset och tyvärr kandet dröja några veckor innan jag kommer dit nästa gång, men jag har antecknat att jag ska mäta och svara här då jag kommer dit nästa gång.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Den är i fritidshuset och tyvärr kandet dröja några veckor innan jag kommer dit nästa gång, men jag har antecknat att jag ska mäta och svara här då jag kommer dit nästa gång.
Tack!
 
F fredrik1234 skrev:
Tack!
Så här ser den ut från sidan och måtten är som i bild 2.
Trädtrappa leder upp till loft i träpanelat rum med sluttande tak och dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritad skiss på linjerat papper med måttangivelser, möjligen en konstruktionsritning eller enkel plan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stort tack! Verkligen hjälpsamt.
 
Jag har kikat på detta företag tidigare (länk nedan). De gör tydligen specialbyggda lofttrappor enligt önskemål.
Du kanske skall kontakta dom och se om de har gjort någon lösning där man kan dra upp trappan när man är på ovanvåningen, och fälla ut den igen - eller om de kan göra det?:

https://www.peterlindqvist.se/lofttrappor_och_racken.html

Sen finns det denna - men det är väl tveksamt om man lyckas rulla in och ut den när man är på ovanvåningen. Gissar att det bara funkar när man är nere.

https://www.bygghemma.se/inredning-...ppa-back-svart-med-ljus-bok/p-1282233-1282235
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.