Hej!

Vi tänkte bygga en ganska lättviktig pergola i vår som skall stå på stolpar och vara fästad i husväggen.

Jag tänker mig att stolparna blir 95x95mm och reglarna 45x120mm. Överliggare är planerat till 45x70mm med cc60 så det är inte mycket vikt konstruktionen skall hålla.

Frågan är ifall ni tror det är OK att fälla in reglarna i mitten av stolparna, jag har mest sett konstruktioner där man gör urtag på ena sidan av stolpen om man vill fälla in regeln men jag tycker det är betydligt mer estetiskt om man sätter regeln i mitten på stolpen. Men... -blir mängden gods som blir kvar på vardera sida (22.5mm) för klent?

Tacksam för svar!

3D-modell av stolpe och regel för pergola med ursparning i mitten, visad i gråskala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Onekligen snyggt! Min tanke är faktiskt att inte ha några längsgående reglar, utan bara från stolpe till husvägg, det blir bara överliggarna som håller ihop stolpar och reglar med varandra, det kanske blir för instabilt...
 
Inte riktigt med på hur du menar.
 
Dom delar som är på sidorna av överliggaren är bara för att hålla den på plats och har inte med bärheten att göra, det detsamma som att jacka ut en regel och lägga överliggaren i. Det är stolpen som bär upp och trycket kommer att fördelas i hela stolpen. 4 st lite grövre skruv i fyrkant för att låsa ihop det duger bra, då blir det lite fastare för att inte åka i sidled. Gärna borra för så spricker inte trät. Tänk bara på att det går inte att ha bar 2 stolpar och 2reglar från vägg, det måste stagas upp, så inte allt vrider sig, ett kryss i taket är bra för det.
 
Ok, tack för snabba svar här!

Så här är hela konstruktionen tänkt.
Kan det vara för instabilt i sidled alltså?
3D-modell av en pergola med fyra ben och horisontella överliggare
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska du kunna lägga en duk på eller var helt öppet. Skulle rekommendera till att sätta ett par diagonalt för att sträva upp så det inte skyver i sidled.
 
  • 3D-modell av en pergola med diagonala stöden markerade i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, det kanske behövs om vi skall sätta upp ett solsegel under bjälkarna.

Tack för all input!
 
Oavsett segel eller inte så kommer hela konstruktionen att börja gunga så småningom utan diagonalstöttning och börja luta i sidled och ev. slå omkull
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.