Hej

Har ett 1 och halvplans hus. utmed ovanvåningen löper på vardera sida vindsutrymmen.
Kallas väl krypvind eller kattvind?

Nu vill jag på ett ställe fälla in en hylla eller hurts, så att jag kan förvara pärmar etc i den.

Nu kan jag inte så mycket om sådant här.
Men vad jag kan se så är det följande material från rummet mot vinden räknat.
tapet, gipsskiva, isolering och så en svart centimetertjock böjbar skiva.

Om jag tar upp ett hål så att jag kan fälla in en hylla, så undrar jag vad jag ska tänka på.
Ska jag isolera baksidan och ovansidan av hyllan på något sätt. De delar som alltså är inne på krypvinden?

Mvh

David
 
Det kallas ibland för kattvind och ligger på den varma sidan. Öppnar du dit så behöver du inte göra nåt speciellt. Normalt finns det inspektionsluckor in till kattvindarna.
 
wazid skrev:
Hej

Har ett 1 och halvplans hus. utmed ovanvåningen löper på vardera sida vindsutrymmen.
Kallas väl krypvind eller kattvind?

Nu vill jag på ett ställe fälla in en hylla eller hurts, så att jag kan förvara pärmar etc i den.

Nu kan jag inte så mycket om sådant här.
Men vad jag kan se så är det följande material från rummet mot vinden räknat.
tapet, gipsskiva, isolering och så en svart centimetertjock böjbar skiva.

Om jag tar upp ett hål så att jag kan fälla in en hylla, så undrar jag vad jag ska tänka på.
Ska jag isolera baksidan och ovansidan av hyllan på något sätt. De delar som alltså är inne på krypvinden?

Mvh

David
Vad jag förstår av din beskrivning är det en isolerad vägg? Då bör du isolera baksidan på hyllan lika mycket. Ev diffusionsspärr bör också behållas. Sen finns det risk att stående reglar är bärande.
 
Tack för svaren.
Jag kommer inte att röra några av reglarna, utan i så fall öppna upp mellan ett par av dem.

Ja, väggen är isolerad idag. Vad jag kan se med "Gullfiber" och så den svarta mjuka skivan.

//D
 
Den svarta mjuka lär vara asfaboard - så vet du vad du skall fråga efter om du tänkt sätta sådan igen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.