Hej!

Vi håller på att totalrenovera ett gammalt hus (1900) och har redan haft elektriker på plats som gjort grovjobbet att sätta in nya elcentraler och ordna jordade uttag överallt, etc. Den mesta elen är fortfarande utanpåliggande men med nya kuloledningar.

Har dock ett problem med ett (sannolikt fler) rum där vi vill sätta upp bröstpanel (golvsockel + mdf-skiva + bröstlist, total höjd 40 cm). Idag har vi enkla gipsskivor runt hela rummet och bakom är det råspont. Det finns en kuloledning som går runt hela rummet på cirka 15 cm höjd (just nu är den lossad överallt) och tre vägguttag. Inga vprör/slangar eller något utan elkabel kommer ut direkt från råsponten och går sen runt utvändigt i rummet.

Nu till dilemmat: kuloledningen hamnar precis bakom mdf-skivan vilket så klart ej funkar. Kan jag göra ett spår i gipset (med multiverktyg, hyra spårfräs, kniv, whatever...) och lägga in kuloledningen direkt där - är det tillåtet att göra så? För mig är det ju uppenbart att inte spika i panelen, men det finns ju inget riktigt ”spikskydd”. Gör det någon skillnad om jag drar det i ett rör eller slang - rekommendationer i så fall?

Ett annat alternativ är att dra ner kuloledningen ända ner mot golvet där den enklare kan gömas bakom golvsockel utan att fräsa så mycket i väggen. Men är som sagt osäker på om det ens är lagligt att gömma el på detta sätt? En annat problem med detta är också att nuvarande kuloledning troligen då blir för kort - och som jag förstått det får bara en elektriker dra nya ledningar (även om det i detta fall känns enkelt att bara köpa ny likadan ledning och sätta upp).

Hur skulle ni ha löst detta? Eftersom rummet har nya ledningar/uttag och nya gipsskivor (ja, vi borde ha tänkt och planerat för det här med panel långt innan...) vill jag ogärna riva upp allt igen eller ta dit elektriker igen...om möjligt...

Jag har inga problem med att byta vägguttagen själva (de nuvarande ska bytas mot Renova-serien), och det förstår jag är tillåtet om man vet vad man pysslar med. Det är kabeldragningen och vad som är tillåtet som är kruxet här...

Har tyvärr inga bilder men förklarar gärna vidare om det är otydligt..., mycket tacksam för alla tips och råd!
 
E
Du kan spika upp ny kabel ovanpå listerna eller öppna upp väggen och lägga in elrör.
Spika eller skruva inte i dessa sen när du sätter panelen bara.
 
Kulo (EKRK) får inte byggas in och läggas dolt. Men om ni byter kabel till t,ex EXQ så går det bra att fräsa in den. Då kan man fundera på att använda FK i rör för att möjliggöra eventuellt byte eller komplettering med fler ledare, om man ser det som sannolikt i framtiden.
 
E El-Löken66 skrev:
Du kan spika upp ny kabel ovanpå listerna eller öppna upp väggen och lägga in elrör.
Spika eller skruva inte i dessa sen när du sätter panelen bara.
Ja har också funderat på att lägga kabeln ovanpå listerna, tror tyvärr inte det kommer bli så snyggt...:confused:
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kulo (EKRK) får inte byggas in och läggas dolt. Men om ni byter kabel till t,ex EXQ så går det bra att fräsa in den. Då kan man fundera på att använda FK i rör för att möjliggöra eventuellt byte eller komplettering med fler ledare, om man ser det som sannolikt i framtiden.
Misstänkte det. Om jag kör med EXQ istället - måste en elektriker utföra det jobbet?
 

Bästa svaret

Allt detta arbete är behörighetskrävande. Man kan t.o.m argumentera för att lossa på en befintlig kabel från väggen är behörighetskrävande. Men din elektriker kanske går med på att du gör detta jobb själv, men detta bara om elfirman har fler jobb att göra hos er. Annars är det ni själva som ansvarar och beslutar vad ni gör själva.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Kabeln ska läggas av en elfirma eller auktoriserad installatör.
Du kan spåra för kabeln, elfirman lägger kabeln.
 
E
Mycket fint med en välbankad kabel i ett gammalt hus i min mening ovanpå en rejäl list. Denna kan man måla lite på. Det går kanske att återanvända en del av befintlig kabel om du flyttat uttaget lite.

Är det mycket el du ska ha fram kan osynligt vara desto bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.