Hej,

Jag ska avväxla en fasad med en IPE-balk. Jag funderar på om jag missar något i vägguppbyggnaden. Det avgör ju var jag ska placera balken mot takstolen, dvs hur långt in alt. långt ut jag ska placera balken.

1. Behöver jag rostbehandla balken?

2. brandskyddsbehandla balken?

3. Behöver den kläs in ytterligare, köldbrygga etc?

4. ytterligare synpunkter?

MVH

Teknisk ritning som visar en väggsektion med en IPE-balk i konstruktionen, med anvisningar om dimensioner och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Är det inte lite konstigt att det inte finns något luftspalt på yttersidan. Läste i träguiden att det ska vara en sådan.

Huset är från slutet av 60-talet, kanske det är en förklaring....
 
Jag skulle gjort som följer.
Målat balken för rostskyddets skull.
Lagt balken så den linjerar med innerväggen, alltså som på bilden, och sen justerat bredden på utsidan om det behövs.
Isolerat i balken.
Brandmålning borde inte behövas om du har gips på insidan.

Luftspalt är ett nytt påfund, har ingen luftspalt på mitt hus byggt 1992.
 
Ok, tack

Den kommer inte linjera på insidan men väl på utsidan. Fasaden är lite speciell och det kommer inte se bra ut om skjutdörren bygger utåt.

Det för inget om öppningen i djupet tuggar lite på rummets djup. Den gamla väggen är bara 20,7 men den nya inkl karm till skjutdörr kommer bli djupare.
 
Jag tar bara och lägger in lite fin väggisolering i hålutrymmet som finns på balken både på utsida och insida.
 
Det är inte de bästa geometriska förutsättningarna för att kunna utföra en bra detalj. Du bör bryta köldbryggan med ett yttre lager isolering utanför balken. Detta kommer ju innebära att fasaden blir utskjuten kring partiet som nämnts. Detta kan säkert lösas på ett snyggt sätt för att bilda en inramning kring partiet sett utifrån.
Väljer du att inte isolera utvändigt måste du lägga ett lager isolering(om det ens räcker) mellan stålbalk och den diff.täta pappen, annars kommer det rinna kondensvatten inomhus på vintern.
Det bästa vore att placera balken innanför ytterväggen. Då skapar du inga bekymmer förutom att du får en påbyggnad kring partiet inomhus.

IPE-profilen behöver sannolikt också stagas för vippning, kolla med justus hur han räknat. Balkens ändar måste också stagas i sidled.

2 lager gips och en målad balk så är du hemma ur brand och rostskydd. Kolla med smeden om de kan ordna målningen när du beställer balken så slipper du måla.

Luftspaltens uppkomst är bara aningens äldre än 1992;)
 
Tyvärr kommer en utskjutnings av skjutdörradelen ”förstöra” utseendet på fasaden. Fasaden har en ”indragning” i överkant som löper runt hela huset. Svårt att förklara men jag har försökt att kompromissa med mig själv utan större framgång.

Jag kan givetvis isolera mer utvändigt men det innebär att balken skjuts ännu längre in i rummet. Inte jättekul men bättre än att det rinner kondensvatten på vintern.

Den gode Justus har hjälpt mig med att komma fram till en IPE330. Jag kommer behöva ta in en konstruktör på den delen med balkdimenaionering och konstruktionsritning på utförandet. Inte för attt jag inte på Justus utan för att det ska fogas till bygganmälan.

Hur kan jag stadga balken mot vippning. Borde det inte räcka med att fästa balken i takstolen.

Överliggaren på balken 21x70 (se bild) limmas och bultas/skruvas i balken överdel. Sen tar jag vinkeljärn och fäster i takstolen.

I ändarna skulle jag kunna svetsa alt bulta fast vinkeljärn som jag sedan drar fast i början på den fortsatta väggen.
 
Redigerat:
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Smeden tog 1800 kr för rostbehabdling, kändes lite saftigt
 
Jag har insett att jag inte kan isolera på utsidan utan att ändra fasaden alt. flytta balken inåt i rummet men då kommer den hamna utanför grundmuren.

Jag måste alltså låta balken ligga ovanför grundmuren och därmed kan jag bara isolera innanför balken, in mot rummet.
 
Men efter att ha studerat grundmuren så inser jag att den är 20cm och därmed borde jag ha möjlighet att dra in balken mot rummet utan att den hamnar innanför grundmuren.

Vill jag dra in den ytterligare så kan jag dessutom förstärka grundpuren vid upplaget, dvs bredda grundmuren just där....
 
Är det verkligen så farligt om det är lite dåligt isolerat runt balken. Det är ju bara en yta på 30 cm x 600 cm?

Det som oroar mig är att det fäller ut vatten och att träet därmed kommer ruttna med tiden.
 
Risken är som jag ser det att det bildas kondens på insidan. Om du isolerar så mycket du kan på utsidan, alltså från utsida fläns och utåt, då blir balken varmare. Sedan måste du ha ett litet lager isolering på insidan av balken/flänsarna så att inte diff.spärren ligger dikt an stålet, då kommer diff.spärren mer eller mindre hålla inomhustemperatur och då bildas ingen kondens. Du skulle kunna skippa exempelvis råsponten. Skulle heller inte rekommendera osb på insida balk då den är lite känslig map rörelse för varierande fuktighet.
 
Enkelgips på insidan alltså.

Kanske även kan klä in hela balken i gips. Alltså även in i hålutrymmet på så sätt exponeras stålet inne i väggen så lite som möjligt.
 
A
Hejsan, hur gick detta? Hur har de gått om vintrarna till nu? Står inför samma problem. Mvh
 
Jag valde att köra en limträbalk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.