Vi tänkte fälla några björkar på vår tomt och jag undrar om det är rätt årstid för att göra detta, med tanke på att sav har gått upp i stammarna och att vissa då säger att veden aldrig torkar så man kan elda med den?
Vi bor i sydöstra Sverige.
 
Det är egentligen lite på gränsen att fälla nu, men det borde inte vara någon fara. Se till att klyva den ganska snart bara, och låt den helst ligga till hösten 2008.
 
Vill man fälla nu, och inte vänta, är det bara att fälla. Veden torkar definitivt när du klyvt den, klyv den fort efter fällning. Enda nackdelen jag kan se, är att veden är lite tyngre när den är savfylld, än mitt i vintern.

Fäller du dessutom nu, blir riset lättare att släpa, än om det sitter löv på...

Det finns möjligtvis tider då det är bättre/lättare att fälla, men det finns inga tider då det är värdelöst att fälla.
Så, vill man ha bort träden, fäller man. :)
 
Ok, tackar för Era svar. Det blir troligtvis att ut och hugga i helgen då. :)
 
pettan100 skrev:
... sav har gått upp i stammarna och att vissa då säger att veden aldrig torkar så man kan elda med den?
De vissa vet nog vad de säger. Björkar skulle fällas i juni eller august och lämmnas at torka med löven.
 
En sak som inte nämnts i den här tråden ännu men som ni bör tänka på är att björkstubbar skjuter skott.
Av erfarenhet vet jag att det finns s.k. ECO-plugg som man kan borra in i stubben och som hindrar skottbildning.
Men det ska göras direkt efter att trädet fällts för att det ska bli full effekt.

ECO-plugg finns hos de flesta välsorterade järnhanlare.
Det finns också en tråd här på forumet om olika sätt att ta död på träd.
http://www.byggahus.se/forum/traedgard-allmaent/59861-hur-doedar-man-ett-traed.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.