Ja, så har jag då börjat kolla verktygsaffärer i staterna och även beställt ett kit men nu hittar man ju också Factory Refurbished, vad är er åsikt kring dessa?

Rent krasst så borde det ju inte vara några problem eftersom att de är genomgångna och servade och dessa märkesmaskiner lär ju hålla många år om de servas ordentligt.
 
Precis, du får maskiner som princip är "nya", oftast med tillverkarens garantier. De väl värda sina pengar, du lär aldrig få några problem med dem för att de är rekonditionerade.
 
Du vil se at de har vært brukt, men de vil garantert holde omtrent like lenge, men til en lavere pris. Slitedeler osv er som oftest bytta, samt andre feil, så de virker 100%.

Det er bedre å kjøpe disse maskinene enn noe nytt billigdritt.
 
  • Gilla
Mikael Palm
  • Laddar…
Om jag minns rätt så har USA lite hårdare krav på det man säljer. Det går inte för sig som i Sverige att sälja en vara som t.ex. returnerats av kund under öppet köp (el. motsvarande) som ny till en annan kund. Utan då blir det en genomgång och den säljs till ett lägre pris som "Factory Refurbished". Sedan förekommer även maskiner/varor som är utbytta vid garanti-anspråk som reparerats och säljs sedan som "Factory Refurbished". Det gäller i vart fall för elektronikprylar men jag skulle tro att det även omfattar verktyg. Så m.a.o. kan det vara ett mycket bra tillfälle att få en helt ny och i många fall oanvända maskin till ett lägre pris men med bibehållna garantiåtaganden m.m.
 
mholgers: Det är precis så det är såg jag senare på toolkings sida... och det var tydligen ett sånt paket jag beställde... well well, om de jag fått är använda så har de gjort ett utomordentligt jobb med att fixa till de... för det finns inte en skråma någonstans. Förmodligen öppet köp varor.
 
En stor fördel med att köpa refurbished eller reconditioned (samma sak?), är att prylarna garanterat är testade så att de funkar ordentligt. Om man köper nytt så är maskinen troligen OK, men inte med 100 % säkerhet. Kvalitetskontrollen görs i regel med statistiskt provuttag, och det är omöjligt att säkerställa att varje produkt som lämnar linan är felfri, så länge inte 100% av produkterna kontrolleras. Jag köper gärna reconditioned. Dessutom är de billigare.
 
Blev smått besviken på mig själv när jag upptäckte mitt misstag av att jag köpt Refurbished... nu när jag ändå skulle lägga ut dessa pengar på dessa fina verktyg. Men efter att ha läst på och kollat igenom maskinerna så är jag inte det minsta besviken... sen efter era kommentarer här så känns det inte alls illa.

Men kommer nog ändå hädanefter att hålla koll på det så det blir nya maskiner, känslan av att vara först är ju faktiskt något annat. :)
 
Jag håller inte med, jag resonerar i stället så här: Kan jag få tag på maskiner i nyskick, med garantier och allt till ett lägre pris så är det mycket trevligare ;)
 
Sant... kanske skall försöka ta till mig det istället. :)
 
Jag kan nämna hur vi gör på jobbet när vi säljer "begagnade" instrument (jag jobbar på instrumentfabrik):

Ibland får vi tillbaka instrument som kanske har fått en skada på embalaget eller så kan den ha varit DOA (Dead On Arrival) eller helt enkelt reklamerad av någon annan anledning.

Dessa instrument testas alltid även om de inte varit uppackade eller driftsatta för att kontrollera om de är felfria.
Om de behöver repareras så görs detta och sedan packas de ner och går till försäljning som "Exchange Units" alltså utbytesdel eller "Factory Refurbished" som ni skriver här ovan.

Dessa instrument skall inte ha varken repor eller fingeravtryck utan vara utseendemässigt identiska med ett nytt, repiga paneler eller displayer byts mot nya osv.

(testmässigt så testar vi alla instrument som går ut ur huset oavsett om det är nya eller refurbished).
 
Efter att ha beställt 3 olika "refurbished" spikpistoler från toolking så kan jag meddela att man kan få hela spektrat.

Spikpistol1: Hittar inte ett skönhetsfel, ser helt ny ut.
Spikpistol2: Ser så gott som ny ut sånär som på en liten repa i lacken.
Spikpistol3: Full med repor, "benkes bygg 555-5555" skrivet med spritpenna på den + lite andra markeringar gjorda med spritpenna.

Får man bara varor i det skick som 1-2 var så skulle jag välja refurbished varje dag, men 3:an känns som en nitlott.....
 
Sökte och hittade denna tråden så fortsätter... Köpte en Bosch GOP för 600 kr på tradera, får den skickad från USA, framgick inte helt, men misstänkte så. Har ett pyttelitet R inbränt, ser annars helt ny ut, såldes ren men kom med ett Bosch blad + slippapper med tillsats. Står PS50 på den, är det dålig affär eller?nslutade på 700 med frakt...
 
kysan skrev:
Sökte och hittade denna tråden så fortsätter... Köpte en Bosch GOP för 600 kr på tradera, får den skickad från USA, framgick inte helt, men misstänkte så. Har ett pyttelitet R inbränt, ser annars helt ny ut, såldes ren men kom med ett Bosch blad + slippapper med tillsats. Står PS50 på den, är det dålig affär eller?nslutade på 700 med frakt...
Enbart GOPen, eller med batteri och laddare?
För 700:- bör du varit nära att få en ny 'tom' maskin (utan batteri/laddare alltså).
Men då en refurbished ska vara som en ny med ev. skönhetsfel så har du inte gjort nån dålig affär i mina ögon. :)
 
Ren maskin, kollade på ny, men frakten åt all förtjänst om jag bara skulle ha den, batteri och laddare hade jag innan. Vet inte hur mycket man byter på en refurbished men denna såg helt ny ut förutom lilla inbrända r...
hälsningar från poolkanten i Turkiet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.